Gratis huiswerkbegeleiding bij slecht presterende scholen


Huiswerkbegeleiding.nl wil komend jaar de mogelijkheid onderzoeken of de overheid particuliere huiswerkbegeleiding kan vergoeden voor minder kapitaalkrachtige gezinnen, als er sprake is van structureel onder de maat presterende scholen, een maatregel die in de Verenigde Staten al in praktijk wordt gebracht. Parallel is de organisatie Huiswerkbegeleiding.nl bezig om de branche te professionaliseren. Als eerste stap is in januari de website Huiswerkbegeleiding.nl aangepast en wordt nu meer informatie gegeven over welke service ouders en leerlingen van een huiswerkinstituut kunnen verwachten. Ook is de organisatie bezig met het voorbereiden van een keurmerk.

Vergoeding van huiswerkbegeleiding door de overheid
Huiswerkbegeleiding.nl wil komend jaar onderzoeken wat de mogelijke positie wordt van de huiswerkbegeleiding in Nederland. Hierbij kan gekeken worden naar een aantal andere landen, waar huiswerkbegeleiding verder is ontwikkeld dan in Nederland. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld, wordt huiswerkbegeleiding vergoed door de overheid, als er sprake is van ondermaats presterende scholen. Leerlingen hebben in dat geval recht op zorg, die kan worden ingekocht bij een aantal organisaties voor aanvullende begeleiding. Er kan worden gekozen uit verschillende aanbieders: een aantal gekwalificeerde huiswerkinstituten, een grote huiswerkbegeleidingketen, of begeleiding door de gemeente zelf of de kerk.

Koppeling in Nederland taboe
Deze koppeling tussen structureel slecht presterende scholen en private studiebegeleiding is in Nederland op dit moment taboe. ‘Tot nu toe wordt de huiswerkbegeleidingbranche door de overheid genegeerd. Het Ministerie van OC en W is van mening dat in een goed onderwijsklimaat huiswerkbegeleiding niet nodig is, en geeft (gezien de sterk groeiende branche) impliciet toe dat het huidige onderwijssysteem niet deugt. Als het al een verantwoordelijkheid van de overheid is, dan ligt die, volgens het ministerie, bij de gemeenten. Er zijn wel gelden beschikbaar vanuit OC en W of Sociale Zaken voor leerlingen met aanvullende behoeftes aan zorg of onderwijs (Rugzak of PGB), maar dit is zeker niet gekoppeld aan de prestatie van het onderwijs. Er zijn overigens wel veel contacten tussen locale overheden en commerciele instituten, en tussen scholen en instituten, maar het wordt tijd dat dit naar het landelijk niveau wordt getild.’

Recht op goed onderwijs
Vincent van Dijk: ‘Leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Op het moment dat een school geen goede kwaliteit levert, hebben ouders het recht op zorg in de vorm van extra begeleiding. Leerlingen mogen nooit de dupe worden van een school die de zaken tijdelijk niet op orde heeft. Dit wil overigens niet zeggen dat huiswerkbegeleiding alleen nodig is bij onder de maat presterende scholen. Begeleiding wordt ingezet daar waar er behoefte is aan maatwerk. Veel kinderen komen momenten tegen dat leren moeilijk gaat en zij baat hebben bij tijdelijke, individuele begeleiding.’

Explosieve groei
Afgelopen jaren is er veel gebeurd binnen de huiswerkbegeleidingbranche. Onder meer door de invoering van het Studiehuis en door de media-aandacht voor studieproblemen, is de behoefte aan studiebegeleiding enorm gestegen. Ook is het aantal huiswerkinstituten explosief gegroeid. Naast alle professionele instituten zijn er helaas ook minder goede huiswerkinstituten op de markt gekomen. Dit kan omdat de beroepsgroep niet beschermd is. Iedereen kan zich ‘huiswerkinstituut’noemen, ook zonder gekwalificeerde medewerkers. Dit is, afgezien voor het imago van de branche, met name schadelijk voor de leerlingen. De overkoepelende organisatie Huiswerkbegeleiding.nl wil komend jaar een aantal stappen nemen om de branche en de leerlingen te beschermen en hen nog betere begeleiding te bieden.

Meer transparantie
Als eerste wil Huiswerkbegeleiding.nl meer transparantie creeren door op haar site duidelijk te maken welke hulp ouders/leerlingen van een huiswerkinstituut kunnen verwachten. Vanaf 2 januari 2007 is van elk instituut dat op de site wordt genoemd te lezen wat de specialisaties en de werkwijze van dit huiswerkinstituut zijn. De behoefte aan deze informatie blijkt groot, onder gebruikers van de website Huiswerkbegeleiding.nl. Het aantal specialisaties van een instituut hangt samen met de mate van professionaliteit. Instituten die te weinig specialisaties hebben, zijn per 1 januari van de site verdwenen.

Keurmerk voor huiswerkinstituten
Als tweede stap wil Huiswerkbegeleiding.nl samen met een aantal grotere instituten bekijken hoe een keurmerk ontwikkeld kan worden voor huiswerkinstituten, of in ieder geval een aantal regels opstellen waar huiswerkinstituten aan moeten voldoen. Woordvoerder van Huiswerkbegeleiding.nl, Vincent van Dijk: ‘Omdat er in de media de laatste jaren veel is geschreven over de groeiende behoefte aan huiswerkbegeleiding, zijn veel, vaak oud-docenten, op het idee gekomen om een huiswerkinstituut te beginnen. In veel gevallen onderschatten deze starters wat er tegenwoordig van een huiswerkinstituut wordt verlangd. Zo mag verwacht worden dat een huiswerkinstituut begeleiding kan geven in alle verschillende schoolvakken op alle niveaus. Van de hoogste klassen van het primair onderwijs tot en met 6 VWO. Hiervoor moeten gekwalificeerde medewerkers rondlopen. Daarnaast moet een instituut in staat zijn studieproblemen te herkennen en hier adequaat meer om kunnen gaan.’

Hoogbegaafdheid, blowen en internet
De laatste jaren is veel bekend geworden over problemen als dyslexie, dyscalculie, PDD-NOS, etc. Ouders en docenten herkennen de symptomen sneller en zijn eerder geneigd om naar een huiswerkbegeleidingsinstituut te stappen dat bekend is met deze problematiek. Er is de afgelopen tijd veel vakkennis opgedaan over leerlingbegeleiding, daar waar een leerstoornis in het spel is. ‘Een ‘trend’ op dit moment is ‘hoogbegaafdheid’. Instituten krijgen hier steeds vaker meer te maken. Ook horen wij van steeds meer instituten dat het blowen onder jongeren ervoor zorgt dat zij minder makkelijk dingen kunnen onthouden, wat tot een groot leerprobleem leidt.’ Een keurmerk moet de garantie geven dat leerlingen professionele begeleiding krijgen, zodat ouders en scholen/gemeenten weten dat ze effectief begeleid worden en waar voor hun geld krijgen.

Meldpunt voor klachten
Tot slot is Huiswerkbegeleiding.nl bezig om een meldpunt te creeren waar ouders en leerlingen terecht kunnen met hun klachten over huiswerkbegeleiding. ‘Op dit moment kunnen ouders en leerlingen nergens terecht, terwijl bekend is dat zich soms misstanden voordoen in de branche Wij hebben bijvoorbeeld wel eens klachten gehad over een huiswerkbegeleider die leerlingen sloeg. Bij ons is de laatste jaren de angst toegenomen dat we een leerling in de armen drijven van iemand die handelt tegen de belangen van ouders of leerling of doorverwijzen naar een instituut dat geen waar voor zijn geld biedt. Huiswerkbegeleiding.nl wil een betrouwbaar platform zijn waar goede aanbieders van huiswerkbegeleiding te vinden zijn en waar ouders met een gerust hart naar toe kunnen gaan.’

De toekomst van huiswerkbegeleiding
Er zijn verschillende toekomstscenario’s denkbaar voor de huiswerkbegeleiding in Nederland. Een mogelijke ontwikkeling is dat de hele branche in handen komt van een of een aantal grote organisaties van huiswerkinstituten die allemaal werken volgens hetzelfde systeem. In Nederland is Studiekring de grootste organisatie, met een kleine 30 filialen en vergelijkbaar met Studienkreis in Duitsland, die honderden filialen heeft. Ook in andere landen zie je dit soort grote organisaties die huiswerkhulp bieden op veel verschillende plekken, via een centrale administratie. Zo’n ‘studiebegeleidingketen’ kan voordelen hebben. ‘In Duitsland zie je bijvoorbeeld dat Studienkreis een hoogstaande kennisbank heeft ontwikkeld en dat de mogelijkheid is geschapen dat ook minder draagkrachtige ouders gebruik kunnen maken van hun begeleiding. Huiswerkbegeleiding.nl wordt overigens door veel gebruikers al gezien als zo’n centrale. Dagelijks krijgt Huiswerkbegeleiding.nl telefoontjes en e-mails van ouders of leerlingen die problemen hebben in een of meer vakken en vragen of ze bij ons terecht kunnen. Wij geven een eerste advies en verwijzen door naar een huiswerkinstituut in hun eigen omgeving.’

110.000 leerlingen in Nederland
Er zijn zo’n 750 huiswerkinstituten in Nederland, naast de begeleiding van scholen zelf en de begeleiding in ‘het zwarte circuit’. In totaal worden ongeveer 110.000 leerlingen begeleid, 10% van de middelbare-schoolpopulatie. Daarnaast wordt er nog 1-op-1 bijles en remedial teaching gegeven. Er is een groot aantal huiswerkinstituten die bestaan uit 1 of 2 personen en die slechts een handjevol leerlingen begeleiden. ‘Voor ons is het erg moeilijk om leerlingen naar dit soort instituten door te sturen. Veel van dit soort begeleiders doen goed werk, maar het is moeilijk om de kwaliteit in te schatten. Vandaar dat Huiswerkbegeleiding.nl zich vanaf dit jaar nog meer gaat richten op grotere en professionelere instituten.’

Huiswerkbegeleiding.nl
De site Huiswerkbegeleiding.nl trekt maandelijks tussen de 60.000 en 90.000 bezoekers. Huiswerkbegeleiding.nl vertegenwoordigt de meeste instituten van Nederland en werd opgericht in 1999 en geeft informatie over studieproblemen en huiswerkbegeleiding. Op de site van huiswerkbegeleiding zijn full-service huiswerkinstituten en praktijken voor remedial teaching te vinden.

Reacties

      Schrijf een reactie


      Let op. Het e-mailadres is niet verplicht maar hou er rekening mee dat deze wel gepubliceerd.

      Register New Account
      Wachtwoord opnieuw instellen