Andjenie Bhatti danst met verve voor dansschool Devani van Sharda Mahesh


Op zaterdag 4 juli j.l. werd je door dansschool Devani van de inmiddels roemruchte Sharda Mahesh in een buurthuistheater aan de Hazelaarplein 4 te Vianen een avond lang meegesleept in een exalterend, levend Hindoestaans dansspektakel. Haar dansgezelschap bestaat duidelijk uit indringende virtuose, opzwepende en meeslepende dansers en danseressen, die echt wel weten wat wervelen op bollywood dance inhoudt. De niet bepaald prachtige kostuums maar wel uitgekiende choreografie en een perfecte belichting zorgden voor een show die absoluut een lust was voor het oog. Als openingsnummer werd een dans- en muzieksensatie gevormd wordt door een groep kinderen die opgevolgd werd door wat oudere dansers.

Bij de kinderen was kenmerkend de gesloten danshouding en kleinere bewegingen. Positief gedefinieerd kun je stellen dat de dansstijl meer gericht was op intimiteit, gevoel, muziekbeleving en niet bepaald op enig contact met een danspartner, en daardoor minder op uiterlijk vertoon. De dansformatie maakte een ietwat ongecoordineerde en chaotische indruk alsof de kinderen zich in de pauze vanuit het klaslokaal naar het schoolplein haastten.

Bij de vervolggroep bestaande uit een slag oudere kinderen was naast de gesloten houding ook een open en een halfopen houding waarneembaar waarbij de bovenlichamen met elkaar synchroon bewogen. Dit kan uitsluitend gebeuren door middel van verplaatsing en draaiing van het bovenlichaam, en werd er goed gebruik gemaakt van armen en handen. Verder was er in de ene stijl een gefixeerde, onveranderlijke houding van de bovenlichamen ten opzichte van elkaar te zien.

De categorie rijpere mevrouwen , de zogenaamde bhaudjie-types( = vrouw van oudere broer ) was niet bepaald aerodynamisch en elastisch maar maakte grotendeels de indruk zich ontworsteld te hebben aan de jachtige huishoudelijke beslommeringen om zich vervolgens met volle overgave te storten op wat kunstzinnige expressie. Op zich geen slechte keus! De elegantie bij hen was net een ‘glijden over het podium’ echter met het oog op minuscule pasjes waarmee ze publiekelijk aan richtingsveranderingsoefeningen deden. De dans bij deze groep had een bliksemgeleider en was daardoor zeer geaard en dus geheel gevrijwaard van enige effecten met een bliksemschicht. Het was bijna een melancholische aanblik maar wel vrolijk en ritmisch gevarieerd. Het basisritme bij hen werd onregelmatig afgewisseld met verschillende soorten draaiende sequenties van passen. Andjenie Bhatti (zie links op de foto ‘s) liet met verve zien wat haar specialisme is en legde zij een verbijsterend goede techniek aan de dag. Zij kwam eerst langzaam los en maakte zwaardere lichaamsbewegingen waarna het ritme versnelde en veranderde waardoor ze steeds expressiever ging dansen. Haar dansbewegingen waren als die van een ranke stengel die op maat in een gematigde windstroom meedeinde. De moeilijkste passen werden door haar uitgevoerd zonder één beat te missen. Haar gepassioneerde en vurige dansbewegingen vormden de basis voor een mix aan sensuele en spectaculaire dansstijlen afgewisseld met acrobatische hoogstandjes en instrumentale intermezzo’s. Het was adembenemend naar haar te kijken. Dit is ook een danstechniek die zij in haar lichaam en ledematen heeft en is heel anders dan wat je normaal gewend bent te zien op de vulgaire dansvloer.

Sharda Mahesh organisator en lerares van deze veelbelovende groep, laat ook een voortreffelijke draaistijl en spectaculaire dansstijl zien. Haar verfijnde arm-en flankbewegingen en vaak kleine isolaties gaven een elegante maar ook een op het eerste gezicht spectaculaire aanblik. De mate van lichaamsbeheersing was bij haar werkelijk voornaam. Zij mag beslist in één adem genoemd worden met alle wegbereiders in de samenleving met het verschil dat Sharda Mahesh het sociale met enorm veel flair mengt met het artistieke. Het dwingt respect af op de wijze waarop zij jong en oud op een productieve en creatieve wijze aan het dansen houdt. Haar zoveelste editie van haar veelbelovende concept belooft steeds een bruisende, maar vooral stijlvolle avond te worden.

Rabin Gangadin

Reacties

      Schrijf een reactie


      Let op. Het e-mailadres is niet verplicht maar hou er rekening mee dat deze wel gepubliceerd.

      Register New Account
      Wachtwoord opnieuw instellen