Cursus Bollywood films maken


Altijd al een carriere willen hebben als schrijver of regisseur in Bollywood film industrie? Dan zul je toch echt deze minicursus moeten volgen. 

In dit artikel beschrijven wij welke scenes en dialogen je absoluut niet mag missen in een Bollywood film. Sommige tips kunnen racistisch, smaakloos, aanstoot gevend of zelfs emotioneel zijn, maar dat zijn we al gewend, toch?

Een film moet deze scenes bevatten:

Twee broers die van elkaar gescheiden zijn toen ze nog erg jong waren. Meestal zijn deze broers tegenpolen van elkaar. De een is de ‘good-guy’ en de ander de ‘bad-guy.’ Wanneer deze broers elkaar weer ontmoeten, vormen ze een eenheid tegen de misdaad en slaan ze de schurken in elkaar. 
Het aantal mannelijke helden dat niet overeenkomt met het aantal vrouwelijke helden, gaat aan het eind van het verhaal dood of ze gaan naar vreemd land. 
Wanneer er in het verhaal 2 helden zitten, gaan ze vrijwel zeker met elkaar op de vuist. 
In elke rechtbank sccne komt de dialoog: “Objection Your Honour” voor. Deze dialoog wordt gezegd door de held of door zijn advocaat. 
De zus van de held zal trouwen met zijn beste vriend. Wanneer dit niet het geval is, wordt ze binnen 30 minuten verkracht en pleegt ze uiteindelijk zelfmoord. 
In een achtervolging zal de held altijd sneller zijn de schurk, ook al is dit te voet of per houten kar. 
De held zal nooit zonder kogels komen te zitten. De schurk zal altijd mis schieten, tenzij de held dood moet. 
Elk gevecht vindt plaats bij een buitenstaand winkeltje waar zich potten, tonnen, glas en flessen bevinden. Deze zullen allemaal breken. 
Een film waarin broers elkaar uit het oog zijn verloren, bevat altijd een liedje dat werd gezongen door de broers en/of blinde moeder (aan het einde van de film, krijgt ze meestal haar zicht ook weer terug) toen ze nog klein waren. 
De heldin zal altijd wel heel schaars gekleed gaan zingen in de regen. 
Er zit z’n minst wel een verkracht scene in. 
De Held
De held is degene die aan het eind van de film de vrouw krijgt en alle criminelen gedood heeft. De held scheert, drinkt en belandt in gevechten. Hij heeft een moeder die weduwe is. Hij kan een snor hebben, maar zelden een baard, tenzij hij vermomd of een zwerver is. De meeste voorkomende tekst van de held is:

Tere saamne teri maut khadi hai. 
Kuttay !!. 
Tumhare liye meri jaan bhi haazir hai. 
Mere paas meri mari maa ka ashirwad hai. 
Apne Aaadmiyon se kaho ki bandookein phhek de. 
Dunyaki koi takat hame juda nahi kar sakti. 
Mere hotey huay tumhara koi baal bhi baaka nahin kar sakta. 
Yeh meri maa keh Kangan hai. 
Maa, mujhe Ashirwad de. 
Khabardaar joe Usse haat bhee lagaya. 
Tumne apni ma ka dudh piya hai to … 
Maa main first class first pass ho gaya hu…. 
Arre, tum to mere bicchade huay bhai ho. 
De Heldin
De heldin is meestal de domste persoon in de film. Ze neemt genoegen met een man die geld en klasse heeft. Ze is stukken jonger, en als je het mij vraagt, ook stukken beter dan de held. Ze valt voor de held die absoluut niet weet wat lichaamsverzorging inhoudt. Haar vader is een rijke magnaat of zielige, arme loser. De heldin heeft een kort rokje aan, aan het eind van de film heeft ze een sari aan. Haar teksten zijn:. 

Bhagwan ke liye mujhe chhod do. 
Hato. Tum bade woh ho. 
Naheen!. 
Mein tumhare bagair nahin reh sakti. 
Maa ne tumhe ghar bulaya hai. 
Main usse pyar karti hoon. 
Humne pyar kiya hai koi gunah nahin. 
Kuchh goonde mere pichhe pade hai. 
Baar baar mera pichha kyon karte ho. 
Koi Dekh Lega. 
Maine tumhe kya samjha, aur tum kya nikley!. 
Zus van de held/heldin
De zus van de heldin leeft maar een paar scenes, het komt zelden voor dat ze het einde van de film haalt. Wanneer je een mooi beeld te zien krijgt van een broer-zus of zus-zus verhouding, betekent dat meestal dat ze dood gaat. Haar teksten zijn meestal:

Mein tumhare bachhe ki maa ban ne wali hoon. 
Mere bhaiya ko lambi umar dena, bhagwan. 
Mere bhai pe koi aanch na aye. 
Khabardar jo mujhe chhua bhi, main apni jaan dey doongi. 
Bhaiyya, tum mere liye ek pyaari si bhabhi kab laaonge. 
Main kissi ko muh dikhane layak nahi rahi. 
Bhagwaan ke liye, meri suhaag mat ujaado. 
Chhod do mujhe, bhagwaan ke liye chhod do. 
De schurk
Het is duidelijk dat zij de meeste lol hebben. Ze verkrachten mooie vrouwen, ontvoeren familieleden van de held/heldin en als het een beetje meezit moorden zij ook nog. Zijn tekst is meestal:. 

Tum sign karte ho ke nahi ?. 
Itni achi cheez bhagwaan ke liye chod doon. Kabhi nahin. 
Ab Saare Hindustan par hamara raaz hoga. 
Batao faarmoola kahan hay?. 
Tumhari maa hamare kabze main hai. 
Kahan jaa rahi ho chhamak chhalon. 
In gori gori kalaiyon ko kaam karne ki kya zaroorat hai. 
Yahan teri izzat bachane koi nahi ayega. 
Yahan teri cheekh sunne walah koi nahin. 
Bula tere bhagwan ko– dekhta hoon kaun ata hai?. 
Kis maai ke laal mein itni himmat hai jo mujhse takrayega ?. 
Gaddari ki ek hi sazaa hoti hai, maut. 
Uski koi kamzori hogi, koi maa ya behan?. 
Handlangers
van de schurk Zij vormen het achtergrond team van de leider. Zelden komt het voor dat zij een vrouw krijgen om te molesteren. Wanneer hij deze kans wel krijgt, moet hij deze vrouw delen met 10 andere handlangers. Hij wordt altijd in elkaar geslagen door de held, gaat dan met lege handen terug naar de leider, om daar vervolgens weer een pak slaag te krijgen. Meestal zij de handlangers donker van kleur, hebben deuken in hun gezicht en dragen een zakdoek rondom hun nek. De meest voorkomende teksten zijn:. 

Boss, Maine tumhara namak khaya hain. 
Boss! Maal pakda gaya. 
Tumhe Boss ne bulaya hain. 
Ok Boss. 
De doktoren
Er zijn 2 soort doktoren in Bollywood films. De eerste zijn de familie-lokale-sprookjes die in sloppenwijken komen als het regent en/of stormt. Zij stellen meestal koorts of de dood vast. De tweede soort is de dure-rustige-mooie-dokter. Meestal helpen ze de vrouw bij een bevalling en redden zij iemand van de dood. Zij zijn ook degenen die leveren aan de criminelen. Hun meest voorkomende teksten zijn:. 

Mujh par bharosa rakhiye. 
I am sorry. 
Iska to bahot khoon bahey chooka hai. Phoren operation karna padega. 
Bhagwan ne chaha to sab thik hoga. 
Badhai ho, tum baap bannay waalay ho. 
Iski haalat bahot najook hai. 
Tumhe sakt aaram ki jaroorat hai. 
Jaldi se woh dawayee lao. 
Ab sabh kuch oopar waley ke haath mein hain. 
Ab main kuch bhi nahin kar sakta. 
Bacche ko to hum ney bacha liya par maa… 
De wet
Ook in films blijft de wet gehandhaafd. Er zijn 2 groepen dit doen: De politie en de rechtbank. Het rechtssysteem komt overeen met het echte rechtssysteem. De politie pakt de schurk op, de rechtbank spreekt de schurk vrij. Hun teksten zijn:

Order..Order.. 
Kanoon Ko apney haath mein mat lo. 
Kanoon jazbaat nahi, saboot dekhti hai. 
Kanoon ko saboot chahiye. 
Tazeerat-e-hind , dafa 302 ke tahat, mulzim ko maut ki saza sunai jaati hai. 
Mulzim ko Baa izzat bari kiya jata hai. 
Milord.. 
De vader
De vader weet nooit wat hij wilt, hij heeft altijd wel iets te klagen. Hij heeft een zoon die niets doet met zijn leven of hij heeft een dochter die niet getrouwd is. Als de vader een eerlijke, aardige man is dan zal hij gedood worden. De vaderlijke teksten zijn:

Ghar mein do javaan betiyan hain. 
Agar toonay aisa kiya toh – mujhse burra koi nahin hogaaa. 
Ek baar iske haath pile kar doon, phir mein chain se mar sakta hoon. 
Is ghar ke darwaaze, tumhare liye hamesha ke liye band hein. 
Beti to paraya dhan hai. 
Mere jeeteji yeh shaadi nahin ho sakti. 
Main jald hi dahez ki sari rakam chuka doonga. 
Yeh aap kya kah rahen hai, bhai sahib. 
Ab hum kisi ko muh dikhane ke layak nahin rahe. 
Kya isi din ke liye tujhe paida kiya tha ?. 
Main kahta hoon, Door ho jaa meri nazron sey. 
De moeder
De moeder is vrijwel altijd weduwe. Meestal neemt de zoon de taken van de vader over. Moeder’s favoriete apparatuur is de naaimachine (het komt waarschijnlijk door de trillingen). Moeder zorgt ervoor dat het eten klaar staat, zodra haar zoon thuis is. De moederlijke teksten zijn:

Mera Raja beta. 
Mera ashirwad sada tere saath hai. 
Tujhe ek maa ki aah lagegi. 
Mera beta aisa kabhi nahin kar sakta. 
Mera beta teri maut bankar aayega, thakur!. 
Ek baar mujhe maa keh kar pukaro beta… 
Mere bete ki raksha karna prabhu. 
Kya apni maa ki baat nahi maanega?. 
Mera achha beta, jaldi se dudh peekar bada ho jaa. 
Is budhi maa ka tumhare siwa aur kaun hai?. 
Mere Raja bete ko aaj mein apne haaton se khilaaongi. 
Hey bhagwan, mere suhaag ki raksha karna. 
Maine tere liye gajar ka halwa banaya hai. 
Maine tumhe paal pos kar bada kiya.. 
Mar, Mar isse betay, isse ne tere Devata jaise pita ka khoon kiya. 
De schoonmoeder
Ook de schoonmoeder is meestal weduwe. Ze is gespecialiseerd in het slaan van de held of heldin. Ze gaat zelden dood. Wanneer zij een nieuwe man heeft, is het een kwestie van tijd voordat ze hem in het openbaar uitscheld. Haar teksten zijn:

Chudeil! Kide pade tere ….. 
Tere baap ke bheje huey iss sari ka too kya karegi. Chal, mujhe dey. 
Ey Chudail, ab kaha se mooh kala karke aayee hain?. 
Aah Haa Haa, Maharani, waha baithey baithey kya kar rahi hain. 
Arri Kalmoohi, Kaha mar gayi. 
Eh Kulta, tere baap ne ab tak dahej ki rakam nahin chukayi. 
Nu je weet welke scenes en dialogen er in een Bollywood film thuishoren, wensen wij je veel succes bij het maken van je eigen film. 

Zelf een artikel schrijven? Goed idee! Mail de redactie. We staan open voor ideeën en suggesties.

Reacties
  1. Reply
    Gast
    maart 26, 2007 om 5:33 pm
    YYY

    Erg leuk :sigh 😡

    Schrijf een reactie


    Let op. Het e-mailadres is niet verplicht maar hou er rekening mee dat deze wel gepubliceerd.

    Register New Account
    Wachtwoord opnieuw instellen