Recensie: Baabul

Hij is een liefhebbende echtgenoot en een trotse vader. Hij is een rijke businessman en een levensgenieter. Balraj Kapoor (Amitabh Bachchan) is dolgelukkig met zijn gezin. Doordat hij een moderne kijk heeft op het leven, behandelt hij zijn enige zoon Avinash (Salman Khan) als zijn ‘buddy’.

Als Avinash na het afronden van zijn studie terugkeert uit Amerika, krijgt hij een speciale werkplek in het bedrijf van buddylief. Kort daarna ontmoet hij Milli, een eenvoudig meisje die verzot is op schilderen. Door een ongelukje op de golfbaan wordt Milli?s schilderij verpest door Balraj. Avinash vind haar op het eerste gezicht al een leuk meisje en probeert haar interesse te krijgen. Wanneer dit lukt, volgt er steeds meer contact en op den duur krijgen ze diepere gevoelens voor elkaar. Ze besluiten te trouwen.

Milli’s jeugdvriend en musicus Rajat (John Abraham) heeft echter al langere tijd gevoelens voor Milli, maar heeft haar nooit verteld. Hij accepteert het huwelijk zonder problemen en eist van Avinash dat hij haar een vreugdevol leven geeft. Hierna trouwen Avinash en Milli en krijgen even later een zoon.

Tot zover het gelukkige deel van de film. Alhoewel dit deel wel erg lang duurt en je je op een gegeven moment afvraagt wanneer er nou echt iets gebeurd, is het toch wel leuk om te kijken. Dit komt waarschijnlijk door de grappige en prettige manier waarop vader en zoon met elkaar omgaan.

Ook na het huwelijk gebeurt er nog steeds niets. Pas tegen de tijd dat het zoontje van Milli en Avinash een kleuter is geworden, gebeurd er ineens iets verschrikkelijks. De gebeurtenis zelf is heel kort en onverwachts, maar er wordt met een opbouwende spanning naar toe gewerkt. Jammer dat het hierna weer afzakt en eigenlijk zelfs nog saaier wordt. Het tragedie dat heeft plaatsgevonden heeft de big happy family veranderd in een gebroken, verdrietige familie. Vanaf dit punt komen de vaderlijke gevoelens van Balraj nog duidelijker naar voren en maakt hij een keuze waar iedereen verstelt van staat, namelijk een eeuwenoude traditie verbreken. Na wat langdradige gesprekken en emotionele momenten komen we bij het einde van de film.

De ondertitel van Baabul ‘He broke all relationships to form one’ was tijdens de hele film niet van toepassing. Hierdoor was het einde dan ook niet zo verassend. Emoties liepen hoog op en voorspelbaar was het zeker. Naar mijn mening een ietwat langdradige, voorspelbare film met aan de ene kant een goede boodschap en aan de andere kant een saaie uitvoering.

Rashna Doerga