Apocalypse Now Redux


Met zijn acht Oscarnominaties op de uitreiking in 1980 was “Apocalypse Now” -moet het nog gezegd?- één van de grote blikvangers. Francis Ford Coppola was vijf jaar na zijn twee eveneens Oscargenomineerde producties “The Conversation” en “The Godfather Part II” gearriveerd. Jammerlijk moest hij het dat jaar afleggen tegen het toch wel mindere “Kramer vs. Kramer”. Niettemin blijft deze spannende, intrigerende en soms lichthilarische Vietnam-productie een onvervalste klassieker, die met zijn ongeveer vijftig minuten extra beelden nu nog steeds dat status waardig is.
Hoofdpersoon in de film is kapitein Willard (Martin Sheen), een belangrijk spion van het Amerikaanse leger. Willard krijgt de opdracht om de gedeserteerde en inmiddels krankzinnig geworden kolonel Kurtz te liquideren. Om hem te vinden moet hij een tocht maken over de rivieren naar Cambodja, waar Kurtz er een geheim kamp op nahoudt. Natuurlijk verloopt zijn tocht niet van een leien dakje, want op zijn tocht komt hij verschillende excentriekelingen tegen. De bekendste en nu nog steeds legendarische is kolonel Kilgore (een Oscargenomineerde Robert Duvall), die met zijn groepje helikopters aanvliegt op de tonen van Wagners “Die Walkure”. Een legendarische scène. Ook maken we kennis met Chief (Albert Hall), een ex-taxichauffeur, die zijn schip van drugsverslaafden overeind wil houden, Clean (Laurence Fishburne), een tiener uit de Bronx, en Lance (Sam Bottoms), een surfer die door deze oorlog van wal is geraakt. Tussen al deze maffe bedoeningen door komt Willard echter wel steeds dichter in de buurt van Kurtz.

Dit is het zeer uitgebreide verhaal van deze meesterlijke “Apocalypse Now Redux”. Francis Ford Coppola heeft waarschijnlijk een genoeg klinkende naam om deze film sowieso te gaan bekijken. De oom van Nicolas Cage had nog meer dan genoeg materiaal liggen om deze film een tweede keer uit te brengen, want bijna een uur film is erbij gekomen en dan is -naar zijn zeggen- nog helemaal niet alles opgebruikt. We zijn echter al blij genoeg om Coppola’s oorlogsparel terug op het grote scherm te kunnen waarnemen en als we daarbij nog eens extra krijgen van voormalige deleted scenes, vinden wij dit meer dan mooi meegenomen. Het verhaal is gebaseerd op een boek van Joseph Conrad: “Heart of Darkness”. Op zich heeft het verhaal niet meer om het lijf dan een soort tocht door de wildernis van een Amerikaanse legerkapitein, die een gedeserteerde kolonel overhoop moet knallen. Maar toch staan de personages, die hij tegenkomt, ook niet nutteloos aan de zijlijn. Op zich hebben ze het nut in de film om de mafheid van de oorlog te laten zien en hoe sommige krankzinnige geesten daar tegenover staan.

De productie daarbij heeft ook wat voeten in de aarde gekend. Er werd gefilmd op de mooie exotische Filippijnen. Alles was geschat op een werklengte van zes weken, voor de cast en crew jammerlijk uitgelopen tot een schamele zestien (!) maanden. Coppola was echter zo door de film bezeten, dat hij een deel van zijn eigen kapitaal in de film moest steken om hem verder te mogen draaien. Het laatje was namelijk leeg. Hij was er zelfs zo erg mee bezig dat hij dreigde zelfmoord te plegen als ze nu eens niet zouden doen zoals hij het voor ogen had gesteld. Voordat we het nieuwe aspect voorstellen willen we je graag ook nog even attent maken op de schitterende soundtrack, waar we zelfs te weten komen dat de helikoptergeluiden origineel op synthesizers gecreëerd zijn.

De nieuwe scènes zijn niet allemaal even nieuw. Natuurlijk zitten er redelijk wat nieuwe en daarom niet minder interessante stukken in, maar sommige scènes zijn, ten opzichte van de originele versie, gewoon verlengd. Een nieuwe, zonder ooit in een film gezeten te hebben, legendarische scène is die van de Franse plantage van Hubert De Marais, gespeeld door Christian Marquand. Een grote scène die zowel de begrafenis van de jonge Clean bevat en de verleiding van Willard door een aantrekkelijke Franà§aise. De verrukkelijke playmates worden in het eerste project eruit geschreven door een vluchtje met de helikopter. In deze tweede film maken ze nog een tweede niet te missen wederkeren. Ook Kurtz’ aandeel in de film (in het eerste deel niet enorm) is vergroot.

“Apocalypse Now Redux” is simpelweg een uitbreiding van het schitterende Vietnam-meesterwerk van weleer en kunnen we aanraden aan iedereen die het origineel reeds de moeite vond, die van oorlogsfilms houdt of diegene die wel eens iets anders wil dan een hoop nutteloze knalpartijen. Een niet te versmaden prachtstukje!

Reacties

      Schrijf een reactie


      Let op. Het e-mailadres is niet verplicht maar hou er rekening mee dat deze wel gepubliceerd.

      Register New Account
      Wachtwoord opnieuw instellen