Een amusant gesprek met Mohini


De Oudegracht te Utrecht maakt voor de onverschillige al gauw de indruk van een loopgraaf waarlangs de tot horeca omgetoverde catacomben dienst doen als vermaak voor jong en oud. Het water in deze gracht vertoont niet eens een rimpel, behalve wanneer een passerende rondvaartboot deze Aqua-stilte bruut verstoort.

Op het wegdek langs de gracht verheffen zich winkelketens die vanuit de lucht eerder aan grafzerken, die door de kracht van een straffe wind over en door elkaar zijn geslingerd, doen denken dan aan een monumentale bezienswaardigheid, waar de meeste panden voor door mogen gaan. De mensen ritselen langs deze gracht, elkaar al dan niet verwensend, als maden over een lijk. Tussen al deze panden bevindt zich ingeklemd een Hema-filiaal, alwaar ik een plezant gesprek heb met de danseres Mohini.

Na een amusante warming-up in de vorm van doodordinair gekeuvel, steek ik van wal:

Uit jouw antecedenten die On-Line te lezen zijn, maak ik op dat je de TU/e te Eindhoven hebt afgerond (welke tijdens het gesprek de experimentele studie Techniek & Maatschappij bleek te behelzen). Lag er geen grootse uitdaging en carrière voor jou in India aangezien dat land economisch toch behoorlijk in de lift is?
Hoewel ik mijn stage aldaar, in de deelstaat Kerala gelopen heb, terwijl er plaatselijk genoeg uitdaging was in de vorm van adviesbureaus, energievoorzieninginstallaties etc., is het toch de lokale mentaliteit die mij niet bepaald uitnodigt er te aarden. Als voorbeeld noem ik de geheimhoudingsplicht welke iedere werknemer in acht diende te nemen, de wurgende hiërchie, je mocht er niet zomaar iets kopiën, echter niet eerder nadat een nadrukkelijke toestemming daartoe schriftelijk, voorzien van een handtekening was geaccordeerd.

Ik kan mij iets voorstellen bij de wurgende hiërchie, echter staat er tegenover dat men in India een welhaast devote waardering heeft voor een opgeleide uit Europa en/of Amerika?
Dat wat voor mij zo lastig maakt is dat blanken er worden voorgetrokken. Ik heb een onvervalst Indiaas uiterlijk en voorkomen waardoor mijn opvoeding en wording in Nederland hun oordeel op generlei in mijn voordeel beinvloeden. Zij redeneren juist dat ik daardoor nog geen Nederlander ben geworden. Blanken worden er met meer eerbied en ontzag behandeld, ook al bejegenen ze de mensen daar met een zeker air en minzaamheid. De nare impact hiervan is, en dat zie je ook bijvoorbeeld in Afrika, dat mensen hun huid beginnen te bleken om zo blank mogelijk over te komen. In India is het zelfs zo dat hoe blanker je bent, des te beter huwelijkspartij je bent.

Uit jouw On-Line antecedenten valt tevens op te maken dat je, voordat je je aan de Indiase danskunst overgaf, je eerder andere dansstijlen beoefende, waaronder de Latijns- Amerikaanse. Ben je een persoon die zich in alle dansvormen interesseert of laat je het ene zich door het andere meeslepen en inspireren?
Ik ben een persoon die zich altijd graag beweegt en ben heel lang bezig geweest met stijldansen en Latin-dansen, welke ik als basis heb gebruikt om over te stappen naar andere dansvormen.

De Indiase danskunst is voor mij een vorm van kunstzinnige spiritualiteit terwijl de Latijns-Amerikaanse mij meer een alledaagse, vrije expressie lijkt, uiteraard met alle respect voor de pasjes, technische behendigheid etc. die ermee gepaard gaan.
(na een gelach:) Nee en ja. Latijns-Amerikaanse dans is alleen maar dansen, dat klopt wel. De Indiase dans heeft naast de technische dansbewegingen ook een verhalend aspect, het beeldt een verhaal uit, de achtergrond van een culturele gebeurtenis. Het uitbeelden van emoties bij deze laatste is erg belangrijk.

Heb je ook contacten met Hindoestaansen dansers/danseressen? Zijn er in de technische uitvoering merkbare verschillen, te denken aan de mimiek, decoratie, expressiviteit, lenigheid, etc.?
Onze dansschool in Nijmegen, dansschool Madhoerie, is opgericht door de Surinaamse Hindoestaan, Madhoerie Jagmohan en zij heeft een dansschool in Suriname alwaar er vanuit Nederland nauw mee wordt samengewerkt. Ten aanzien van de technische behendigheid e.a. kan ik alleen voor mezelf spreken. Ik heb voorheen jarenlang karate en Aikido gedaan om mijn lichamelijke expressievermogen beter te leren conditioneren. Bij Aikido bijvoorbeeld ging het niet om het aanvallen maar meer om het aanvoelen van wat je tegenstander in petto heeft. Je leert jezelf kennen en bepaalde lichamelijke gewaarwordingen in te schatten teneinde er adequaat op in te kunnen spelen. Deze technieken, opgebouwd uit kracht, souplesse, snelheid etc. komen goed van pas in mijn danskunst. Ik heb vroeger in voldoende mate pianoles gevolgd, ik speelde op hoog niveau piano, waardoor ik ook geoefend ben de muziek te volgen waar ik mij op moet bewegen.

Wat zijn jouw kunstzinnige projecten die in het vooruitzicht liggen. Ben je van plan creatieve producten te professionaliseren en te exploiteren?
Ik ben bezig danslessen op te zetten. Verder ben ik voor mezelf op een rij aan het zetten wat ik precies wil naast het lesgeven. De bedoeling is dat zoveel mogelijk geinteresseerden deel kunnen nemen aan de dans en dat ik mijn kennis en vaardigheden kan overdragen. Rabin Gangadin

Reacties
  1. Reply
    Gast
    maart 18, 2007 om 9:04 pm

    :upset

    Schrijf een reactie


    Let op. Het e-mailadres is niet verplicht maar hou er rekening mee dat deze wel gepubliceerd.

    Register New Account
    Wachtwoord opnieuw instellen