Gebedsgening in opmars in Suriname


Paramaribo .– Dat door geloof of gebed een hiv/aids patiënt kan worden genezen is een persoonlijke keuze. Gebedsgenezing of spirituele genezing is het aanroepen van bovennatuurlijke krachten met als doel tot herstel van lichamelijke of psychische gebreken te komen. Het omvat een groot scala aan gebruiken in verschillende culturen, die naast of soms in plaats van de reguliere geneeskunde worden toegepast. Gebedsgenezing is ook wetenschappelijk getest, zonder positief resultaat. In de 20e eeuw kwamen in de westerse wereld ook diverse bewegingen op gang die op de een of andere manier buiten de traditionele religies om het bovennatuurlijke gebruikten teneinde processen van lichamelijke en/of psychische genezing op gang te brengen of te versterken. Praktijken binnen deze bewegingen worden vaak aangeduid als paranormaal en/of ondergebracht bij de noemers alternatieve geneeswijze en new age. Genezingsgebruiken op basis van diverse soorten spiritualiteit kunnen worden gevonden in de antroposofie, reiki, acupunctuur, sjamanisme, bij magnetiseurs en vele andere verschijnselen en personen. Niet altijd worden er daadwerkelijk gebeden uitgesproken, wel wordt er een beroep gedaan op krachten die buiten de zintuiglijke waarneming vallen. Bekende spirituele gebedsgenezers in Nederland: Greet Hofmans, Gerard Croiset en Jomanda.

‘Het aids-virus kan niet 1-2-3 door handoplegging worden genezen, zegt dokter Isaac Jamaludin, tevens religieuze leider van de Islam in Suriname. In de volle Evangeliegemeente van Pastor Irma Gimith-Woerdings zijn gelovigen echter wel genezen van deze vreselijke ziekte. ‘Ik geloof in de kracht en de autoriteit van de allerhoogste God en in gebedsgenezing’ zegt de voorgangster op kordate toon. De uitspraak van assembleelid Winston Jessurun als zouden voorgangers die mensen oproepen te komen naar een genezingsdienst misleidend zijn, wordt al gauw als ongenuanceerd ervaren, met reacties zoals die van dominee Edgar Loswijk van de Evangelische Broedergemeente ‘dat je als voorganger mag bidden voor alle zieken’.

Het ligt niet aan de persoon die bidt dat de zieke geneest of niet. ‘Tijdens het bidden wordt gezegd: ‘Uw wil geschiede’, en dit houdt in dat het aan God wordt overgelaten wat hij verder doet’, zegt Loswijk. Een andere weer afwijkende mening is die van de Hindoe-gemeenschap. Voorzitter Krish Nannan Panday van de Sanathan Dharm noemt het een lachertje als religieuze leiders menen dat zij hiv/aids-patiënten door gebed van deze ziekte kunnen genezen. ‘Gebed geeft je rust, genoegdoening en vrede. Er zijn tientallen andere ziekten en als dat het geval was, kunnen we alle artsen naar huis sturen en bundelen alle geestelijken zich om zieken te genezen.’ Loswijk zegt dan weer hierop: ‘Voorgangers moeten hun beperkingen kennen, de stelling dat iemand door ongeloof niet is genezen klopt ook niet, omdat we alles aan God moeten overlaten en misschien heeft Hij een andere bedoeling met die persoon’.

De diversiteit van de Surinaamse samenleving wordt bijna onoverzichtelijk als Jamaludin zegt er niet in te geloven dat iemand door sterk geloof wordt genezen van deze virale aandoening. Waarin hij wel gelooft, is dat psychische aandoeningen door gebed kunnen worden genezen. Bisschop van Paramaribo, Wilhelmus de Bekker vindt het sterk, dat mensen menen door simpel een handoplegging van deze ziekte gevrijwaard te kunnen worden. ‘Dat brengt mensen op een dwaalspoor met alle gevaren van dien voor de samenleving en de patiënten die bijvoorbeeld hun aids-remmers niet meer gebruiken omdat ze denken dat ze genezen zijn. Is men niet genezen dan wordt de patiënten voorgehouden dat het geloof niet sterk genoeg was en dat is misleidend.’ Pastor Gimith zegt dat de uitspraken die de parlementariërs hebben gedaan voor hun rekening zijn. ‘Het zou verregaand zijn als we zouden zeggen dat alle personen die bijvoorbeeld een campagne bezoeken zijn genezen.

Het gaat niet om de personen die het gebed doen. We zijn niet in staat om een dier of mens te genezen, maar in geloof doet de levende God dat wel.’ Zelf getuigt zij van haar eigen dochter die ernstig ziek was , maar door gebed en in geloof genezen is. Assembleelid André Misiekaba die ook een voorgangersrol heeft in een Christelijke gemeente neemt het zijn collega kwalijk dat die zulke uitspraken doet. Hij is ervan overtuigd dat gebed helpt. ‘Misschien heeft de arts Jessurun het nog niet meegemaakt in zijn praktijk, maar ook personen, besmet met het virus, zijn genezen.’ De burger Siegfried Spier, kan begrijpen dat de wetenschapper Jessurun eerder in medicijnen gelooft dan in God of gebed; maar, zegt hij, ‘dat geeft hem zeker als DNA-lid niet het recht om het geloof van anderen af te kraken’.

Spier die masseur is van beroep zegt: ‘Ik krijg ook mensen die vaker naar de dokter zijn geweest maar nooit zijn genezen. Na enkele keren hen gemasseerd te hebben zijn ze dat echter wel. Het is dus een kwestie van waarin je gelooft. Sommigen geloven in de bijbel, anderen in de bonuma n, weer anderen geloven weliswaar niet in de bijbel maar wel in gebed; het hangt ervan af waarvoor je kiest en dat is toch mooi’.

Reacties
  1. Reply
    Mikel F. Haman, Surinaams HOMO
    november 17, 2008 om 11:15 pm

    [b]JEZUS MAAKT JE HETERO ÉN AIDSVRIJ…[/b]
    Bijdrage van Elleke Bal
    Friday, 17 October 2008

    [media id=384503970J_Jt size=large]

    [b]Gebedsgenezingen waarbij gelovigen van homoseksualiteit en hiv worden genezen zorgden de afgelopen weken voor veel ophef.

    [i]Zo wordt het virus verspreid[/i], zegt Haman. [i]Dat ze die healings houden, prima. Maar iemand gezond verklaren, waardoor diegene denkt dat hij genezen is en niet meer naar het ziekenhuis hoeft, dat is belachelijk[/i]. Haman is twee jaar geleden begonnen met actie voeren tegen het taboe op hiv en homoseksualiteit in de Surinaamse gemeenschap. Hij kent een aantal seropositieve homoseksuelen die een healing hebben ondergaan. Zij willen niet met hun naam in de krant.

    De meeste homoseksuelen die naar een gebedsgenezing gaan worden daar onder druk van een groep of door familieleden naartoe gebracht, zegt Haman. Hij ondervond zelf kort geleden nog hoe die groepsdruk in de Surinaamse gemeenschap zich kan uiten. [i]Ik ging naar het VU ziekenhuis voor mijn driemaandelijkse hiv-controle. Ik moest me laten prikken, en dat werd toevallig gedaan door een Surinaamse dame. Zij keek op mijn labformulieren naar mijn adres, stak die naald in mijn arm en zei: ik kom je zondag halen, dan gaan we naar de kerk, Jezus zal je genezen.[/i]

    Reguliere medische zorg
    Homoseksualiteit en aids liggen gevoelig in de [i]zwarte[/i] kerken. In Nederland mag homoseksualiteit dan meer geaccepteerd zijn, op wereldniveau dreigen er op dit moment kerken te scheuren over de kwestie, zegt Stoffels. En, zegt hij, als het over aids en andere heftige ziekten gaat is het verschil dat in [i]witte[/i] pinkstergemeenten mensen met ernstige ziekten vaker worden geadviseerd om ook naar de dokter te gaan. In migrantenkerken is nog niet iedereen zover. [i]Daar wordt gezegd: natuurlijk kan je naar de dokter gaan, maar dan ben je geen goed christen[/i].

    In veel pinkstergemeenten wordt geaccepteerd dat de reguliere gezondheidszorg en gebedsgenezingen elkaar aanvullen, dus niet uitsluiten. Dat bevestigt Ruth Sleebos, woordvoerder van het Landelijk Platform van de Pinkster-en Volle Evangeliebewegingen in Nederland. Ongeveer de helft (250) van alle pinksterbewegingen in Nederland zijn bij dit platform betrokken. Hoe de andere helft van de kerken, waaronder veel migrantenkerken, tegen de relatie tussen reguliere medische zorg en gebedsgenezingen aankijken is bij hun niet bekend.

    lees verder op mijn blog op Hyves. [url]http://mikel1083xz.hyve.nl/blog/16929856/JEZUS_MAAKT_JE_HETERO_EN_AIDSVRIJ/O0yb/?pageid=2L6WELYG8M68W408K[/url][url][/url]

  2. Reply
    Mikel F. Haman, Surinaams HOMO
    november 17, 2008 om 11:20 pm

    Bekijk ook bijgaande reportage over deze omstreden healings in Amsterdam.

    [url]http://www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=403354[/url]

    Mikel F. Haman,

    Klokkenluider van de omstreden HOMO en HIV HEALINGS.

    Blog: [url]www.mikel1083xz.hyve.nl[/url]

  3. Reply
    Huisarts voorstaander van HEAL
    november 18, 2008 om 1:23 pm

    [b]HUISARTS NOEMT HOMO’S ZONDAARS en is voorstaander van HEALINGS

    04-11-2008

    De Stichting Capelse Huisartsen (SCH) voert deze week gesprekken met de omstreden huisarts Daniël van Santen.

    Hij zou per 1 januari a.s. huisarts worden in de Capelse wijk Oostgaarde, maar zijn opmerkingen over gebedsgenezing en homoseksualiteit zorgen voor ophef binnen de Capelse praktijken.

    Van Santen is lid van de Universele Kerk van Gods Rijk (UKGR). In een interview in Trouw over deze pinkstergemeenschap liet Van Santen onder meer optekenen dat hij er niet meer van opkijkt dat mensen genezen van kanker of hiv via zogenaamde gewijde doekjes. Homoseksualiteit is volgens hem een zonde.

    Hans van der Linde, lid van de huisartsenstichting, zegt cynisch: ‘Heling door doekjes behoort niet tot onze core business’. Nog erger vindt Van der Linde de uitspraken van Van Santen over homoseksualiteit. Dat zou een zonde zijn, zei hij in Trouw. Dat zegt de Bijbel en die wil ik volgen. Volgens Van der Linde hebben deze gegevens grote onrust veroorzaakt in Capelle.

    Van der Linde zegt dat hij en andere collegae heel ongelukkig zijn met de opvattingen van de nieuwe arts; persoonlijk vindt hij Van Santen volstrekt onacceptabel. Aan hem 120 homofiele patiënten toevertrouwen zoveel zitten er in een standaardpraktijk , dat wil ik niet’.

    Volgens Van der Linde heeft Van Santen weliswaar een contract getekend, maar toen wisten we essentiële zaken over hem niet.

    Die uitspraken hebben inmiddels ook voor flinke opschudding gezorgd bij de Capelse huisartsen. Sommige artsen zouden niet op Van Santen zitten te wachten. Voorzitter Arie van Zuijdam van de SCH zegt dat huisartsen van de praktijken in Oostgaarde, leden van de SCH en Daniel van Santen deze week praten over de ontstane situatie. Ik kan dus niet zeggen of hij nog wel aan de slag gaat in Capelle. Dat gaan we de komende dagen intern bespreken.

    Van Zuijdam wil niets zeggen over het contract dat Van Santen heeft ondertekend. Toen Van Santen in juni van dit jaar in beeld was als opvolger van huisarts Kruithof waren zijn opvattingen in ieder geval niet bekend bij de stichting. Nee, dat is niet iets waar tijdens de kennismaking over gesproken is, zegt Van Zuijdam. Je praat dan bijvoorbeeld wel over een visie op leven en dood, maar het gesprek is dus niet gegaan over gebedsgenezing en zijn kijk op homoseksualiteit.

    Pas toen het bewuste artikel op de burelen van de huisartsenpraktijken in Oostgaarde terecht kwam, gingen de alarmbellen af. Van Zuijdam: Er zijn nieuwe feiten, daar gaan we dus over praten. Uiteindelijk is het wel en wee van de patiënten het belangrijkste. Dat is ons uitgangspunt.

    Volgens Wouter van der Horst van de Inspectie voor de Gezondheidszorg begeeft Van Santen zich op glad ijs als hij zijn patiënten daadwerkelijk onthoudt van reguliere geneeswijzen. Dan moet hij dus echt zeggen: ga maar niet naar een specialist, gebedsgenezing werkt beter in dit geval. Maar wij zijn blij met de ophef die is ontstaan in Capelle. Je mag natuurlijk geloven in gebedsgenezing, maar of het verstandig is, is een tweede.

    Daniël van Santen wil zelf geen commentaar geven. Zijn getuigenis is te zien via de website http://www.ikgeloofinwonderen.nl. [/b][url]http://mikel1083xz.hyve.nl/blog/17627994/HUISARTS_NOEMT_HOMO_S_ZONDAARS/xhC5/[/url]

    Schrijf een reactie


    Let op. Het e-mailadres is niet verplicht maar hou er rekening mee dat deze wel gepubliceerd.

    Register New Account
    Wachtwoord opnieuw instellen