De vrouw in het Hindoeà¯sme – De gemeenschap 1


Ik heb mij vaak afgevraagd hoe het kwam dat vrouwen in India er vaak zo slecht vanaf komen, terwijl de vrouw in het Hindoeà¯sme zelfs meer aanzien geniet dan de man. Ook in onze eigen Hindoestaanse gemeenschap is het soms slecht gesteld met de positie van de vrouw. De vrouw wordt gezien als Laksmi, het licht en in mandirs bezongen.

Vrouwen worden vaak uitgesloten voor bepaalde posities. Zo zie je niet of nauwelijks vrouwelijke pandits. De vrouw hoort de eer van de familie hoog te houden. Haar goede of slechte gedrag is allesbepalend. Een vrouw die een misstap begaat wordt gestraft. Een man die datzelfde doet, vaak niet. Zo wordt er bij bepaalde traditionele handelingen de voorkeur gegeven aan een getrouwde vrouw en geen weduwe. Van een vrouw wordt verwacht dat ze op een bepaalde leeftijd getrouwd is en kinderen baart. En dit vind ik toch echt een keus van de vrouw zelf. Sommige keuzes worden door de min of meer door de gemeenschap bepaald. Wie kent de kreten niet " wanneer ga je trouwen" of "wanneer komen de kinderen". Maar gelukkig is er ook iets positiefs te melden. Er komen steeds meer hoog opgeleide vrouwen. Vrouwen die steeds vaak zelf voor een leven kiezen die zij prefereren. Maar ook de sommige mannen laten zich van hun beste kant zien.

Amnesty International heeft een tijd terug een rapport opgesteld over de positie van de vrouw in India. Eén van de oorzaken was, volgens Amnesty, de minderwaardige positie van de vrouw die door het Hindoeïsme wordt voorgeschreven. Van zo een organisatie had ik een beter onderzoek verwacht. Maar later besefte ik dat het eigenlijk niet zo verbazingwekkend is. Voor vele niet-Hindoes en zelfs sommige Hindoes, zouden er in heilige geschriften allerlei opvattingen staan die de vrouw of het meisje een minderwaardige positie geven. Ik ben boeken en internetsites tegengekomen waarin zelfs verzen uit de Veda´s worden aangehaald. Maar als je naar de auteur kijkt, dan is het al een rede om dit allemaal niet te geloven. Maar veel van deze traditionele culturele opvattingen worden door Hindoes nog steeds in stand gehouden. Ook vertellen pandits vaak niet wat wel en niet hoort bij het Hindoeïsme. De meeste mensen weten niet beter dan dat het nou eenmaal zo hoort.

Oude gewoontes en opvattingen zullen nou eenmaal niet zo snel verdwijnen. En soms wilt men dat ook niet. De buitenwereld ziet Hindoestanen die zich bezighouden binnen hun eigen gemeenschap en ook erg vasthouden aan tradities. Maar is dit altijd wel zo verstandig? Vaak hoor je dat onze cultuur verloedert en ouders proberen dit te voorkomen door hun kinderen, vooral meisjes streng op te voeden. En dat is soms moeilijk in een vrije westerse wereld. Zelfmoord komt dan ook het vaakst voor bij Hindoestaanse meisjes. De media bericht dit meestal als een typisch Hindoestaans probleem, maar dit komt vaak voor bij meisjes met een niet-westerse achtergrond. Dat maakt het natuurlijk niet minder erg om.

Het Hindoeïsme is veelvuldig bekritiseerd vanwege de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen, altijd in het nadeel van de vrouw. Eén van de (mis)opvattingen is dat het Hindoeïsme op sociaal en religieus gebied voornamelijk door mannen wordt gedomineerd. Aan ene kant is dat ook zo, neem nou eens vrouwenmishandeling. Hier is vaak een scheve machtverhouding binnen het gezin de oorzaak. Echter, volgens de Veda´s hoort de maatschappij er anders uit te zien, namelijk gelijkheid onder mannen en vrouwen, geen uitsluiting van vrouwen, men hoort vrouwen niet als een last te zien, maar eerder als een zegen. Ook in mythen en literatuur worden vrouwen hoog aangeschreven vergeleken met andere culturen. Het is opmerkelijk te noemen dat de vrouw gezien wordt als de Goddelijke moeder en staat voor kennis en rijkdom. En dat kracht wordt aangeschreven aan de vrouw, Sakhti. Zonder deze kracht zijn Brahma, Shiva en Vishnu lang niet zo sterk. Ook de heilige rivieren (Ganga en Saraswatie)en de aarde zijn vrouwelijk. Zoals het lang geleden ook was in India…;…;.

Volgende keer: De vrouw in het Hindoeïsme – De vrouw in het Vedisch tijdperk, deel 2

Reacties
  1. Reply
    Gast
    april 20, 2005 om 2:46 pm
    Gelijk heb je

    Ik ben het helemaal eens met je verhaal.Ik kijk uit naar op deel 2.

  2. Reply
    Gast
    april 21, 2005 om 10:46 pm
    Go Feminisme

    Is wel een goed stuk, maar lijkt het net vervolg op Destiny Child – I am A Surviver. HET is zeker waar de de vrouw in het hindoeisme niets minder dan heilig is. De Itihasas zegt in Mahabarat, Bid je moeder 1000 x je vader 100 x en God en Guru dji 10 x. Helaas heb je het aan de ene kant dat vrouwen uitgesloten, terwijl hiervoor in het hindoeisme geen grond is, maar aan de andere kant is de keuze voor een kind en ik citeer: \”…En dit vind ik toch echt een keus van de vrouw zelf…\” Volgens mij zijn beide keuzes, gezamelijke keuzes tussen de eenheid van Man EN Vrouw. Doet me denken aan de werkneemster die net zoveel wilt verdienen als haar college werknemer (no wrong in that) maar als er bijv. dingen getilt moeten worden dan het bekende argument: Ja jullie mannen zijn fysiek sterker…?? Beetje tegenstrijdig. Tuurlijk verdienen alle vrouwen respect zoals in het vroegere India prominent aanwezig was. Maar vergelijk die vrouwen niet met de hedendaagse.. vrouwen.

    Dit moest gezegd worden..

  3. Reply
    Gast
    april 22, 2005 om 4:26 pm
    Zeur niet

    In India zijn de vrouwen misschien onderdrukt. Hier niet bepaald. Dus waar gaat je stuk eigenlijk over? Tegenwoordig worden meisjes hier door hun moeders te beschermd opgevoed en is elk man te min voor ze. Gevolg is dat ze op hun 35ste nog vrijgezel zijn en naarstig op zoek gaan.

  4. Reply
    Gast
    april 23, 2005 om 5:00 pm

    8) :p
    nice hoor,

  5. Reply
    Gast
    april 24, 2005 om 12:58 pm

    mensen wakker worden

    in genoeg hinduverhalen worden vrouwen als minderwaardig gezien

    1. koning dashrat is 4 keer getrouwd
    2. sita werd nie meer vertrouwd toen zij ontvoerd werd door rawan
    3. als een vrouw ongesteld is word zij gezien als onrein
    4. een vrouw mag volgens de sanatandharm geen pandit worden

    en zo heb je meer dingen die er zijn

  6. Reply
    Gast
    april 24, 2005 om 11:05 pm
    Asha Bhosley

    Echt misselijk word ik van mensen die de Vedas of Ithisas (Ramayan en Mahabarat) er bij halen om de slechte positie van de vrouw te benadrukken. Inderdaad Ma Sita moest bij Agni Dev de vuur test doen. Maar niet voor Shri Ram, hij wist dat ze nog puur was. Maar in die tijd was men nog ‘BEZIG’ met Ramayan dus de mensen in Ayodya wisten niet wat er op Lanka was gebeurd.

    Ma Sita werd ook weggestuurd, maar Shri volgde Raja Dharma. Hij hield van haar en maakte de keuze om haar weg te sturen. Terwijl Ma Sita met Lav en Khush opgroeide, werd Shri Ram omringd door zijn trouwe adviseurs, maar zonder zijn vrouw en kinderen. De liefde van Sita was zo groot dat ze in de armen van Dharti Ma de aarde vaarwel zei. Ze kon niet terug komen in Ayodya en Shri Ram kon zo met zijn 2 zonen leven en deze opvoeden.

    Man en Vrouw hebben beide taken gekregen. Een vrouw als Pandit die tijdens een katha opeens moet bevallen? Deze taken zijn niet minderwaardig aan elkaar. En kunnen alleen optimaal uitgevoerd worden als ze door de juist persoon worden gedaan.

    Als in een omgeving vrouwen als onrein worden gezien, als ze ongesteld zijn dan zegt dat veel over die omgeving.

    Raja Dasrath was een RAJA, dus hij volgde Raj Dharma, voor zijn vrouwen gold dat ze via een Swayambar ZELF hun man (raja) konden kiezen.

    Als je niet weet waarover je praat is 1 ding, maar er de verkeerde dingen bijhaalt als argumentatie, moet je een openbrief naar Metro schrijven en je aanmelden voor “Terug in de Schoolbank”

  7. Reply
    Gast
    april 25, 2005 om 1:45 pm

    beste asha

    volgens mij moet je de ramayan nog een keer zien of lezen. Shri Ram had wel vertrouwen in Sita maar de bevolking niet. Hij vond de mening van het volk belangrijker dan zijn vrouw.

    Een vrouw die moet bevallen? Kom eff met zinnige argumenten…is net zoiets straks komt een pandiet spontaan klaar tijdens een puja.

    Raja Dashrath trouwde met meerdere vrouwen omdat zijn eerste vrouwen geen kids konden krijgen. En daarom mocht hij meerdere keren trouwen…maar het neemt niet weg dat hij meerdere vrouwen had.

    En ik denk dat je eerst moet denken voordat je wat schrijft :grin

    of jah het is geen Ithisas maar Ithihaas :p …is maar goed dat je nooit een brief naar de metro heb geschreven anders zou hij idd geplaatst worden 😉

  8. Reply
    Gast
    april 25, 2005 om 11:09 pm
    lata mangeshkar

    Pfff¡Kin plaats van blij te zijn dat in ieder geval nog animo, belangstelling en kennis onder de Nederlandse Hindoe jongeren is, moet je perse afkatten. Jammer, dat je het voorgaande als persoonlijke kritiek opvatte.

    Ik ben zo vriendelijk geweest om het voor je op te zoeken, let op:
    Itihasas (waar ik refereerde naar Ithisas) gaat specifiek over (Ramayan en Mahabarat)
    Bron: http://www.hindunet.org/scriptures/itihasas/itihasas_related.htm

    Ithihaas of is het (itihaas ļ) is meer algemeen de geschiedenis van India
    Bron: Google
    Ancient India
    … Itihaas: The History of India The history of India is divided into four …
    The compilation (meaning the collection, arrangement and assembly) of all …
    Bron: cybersleuth-kids.com/sleuth/ History/Ancient_Civilizations/India/

    En volgens mij, had ik het wel degelijk over Ramayan en Mahabarat ļ

    Prabhu Shri Ram stuurde Ma Sita niet weg, omdat hij de mening van het volk belangrijker vondt dan zijn vrouw¡K Je gaat voorbij aan de reden van Shri Vishnu zijn Darshana op aarde. Zijn taak als Raja en als Man waren in een clash. In tijden van Dharma Sankat moeten er soms pijnlijke keuzes gemaakt worden.
    Raja Dharma ging/ gaat voor. Dus moest hij (om zich als een goede Koning neer te zetten) zijn geliefde en loyale vrouw Sita weg sturen. Dit hoofdstuk is niet bedoelt om een slechte positie van de vrouw te benadrukken (het idee alleen al) maar om te laten zien, dat een Raja ook aan Dharma gebonden is, net als het volk¡K ƒº

    Raja Dharma maakt het mogelijk dat een Raja meerdere vrouwen kan/ mag hebben. De vrouwen met wie hij later trouwde konden in beginsel ook geen kinderen krijgen. Daarvoor moest Guru Vashisht eerst een Yagna uitvoeren¡K ƒº

    ¡§Een vrouw die moet bevallen? Kom eff met zinnige argumenten…is net zoiets straks komt een pandiet spontaan klaar tijdens een puja¡¨

    Een pandit moet ten allen tijden voor zijn volgelingen klaar kunnen staan. Het VOORBEELD ging om de reden dat een vrouw geen pandit kan worden, en 1 van die redenen is dat, als ze zwanger is, geen directe hulp kan verschaffen, zo zijn er nog meer. ļ
    Wederom ging je voorbij aan de boodschap. Het ging om de taakverdeling tussen Man en Vrouw, het feit dat je ¡§hilarische¡¨ grappen maakt over pandit¡¦s die spontaan klaar komen..getuigt van disrespect en/ of onnozelheid. ƒº

    Ik hoop dat ik je niet op je gevoelige tenen heb getrapt en dit is ook geen kritiek ļ

    Dames, wees maar niet bang hoor, ook volgens de Vedas zijn jullie gelijk aan de heren.

    P.S. Ik zag dat ze die rubriek weer terug hebben geplaatst in de Metro, er nu een grap over maken is kinderachtig, maar een uitdaging kan geen kwaad. Dus schrijf een brief naar de Metro¡Kben benieuwd in welke rubriek ze hem zullen plaatsen¡K ƒº

  9. Reply
    Gast
    april 26, 2005 om 8:08 am

    Mensen hebben altijd wel ergens argumenten om te beweren dat vrouwen geen pandits mogen worden. De Veda\’s verbieden vrouwen niet om pandits te worden, waarom de mensen wel. En de vrouw is toch niet haar hele leven zwanger? Het kan toch ook een vrouw zijn die wat ouder is en geen kinderen meer wilt? :roll

  10. Reply
    Gast
    april 26, 2005 om 11:42 pm
    Sadhana Sargam

    Ben blij dat het accent op de discussie rondom het artikel is gericht.

    Professor O\’Connell: \”Is it possible, Swamiji, for a woman to be a guru in the line of disciplic succession?\”

    Srila Prabhupada replied, \”Yes.\”
    Bron: http://guru.krishna.org/Articles/2001/01/00235.html

    Then he or she can become guru. Yei krsna-tattva-vetta, sei guru haya. In our material world, is it any prohibition that woman cannot become professor? If she is qualified, she can become professor. What is the wrong there? She must be qualified. That is the position. So similarly, if the woman understands Krishna consciousness perfectly, she can become guru\” (June 18, 1976, Toronto).
    Bron: http://guru.krishna.org/Articles/2001/01/00235.html

    Dit is 1 van de weinige sites die ik heb kunnen vinden. Of die ik in mijn luiheid heb kunnen vinden. Er is te lezen dat ze (man en vrouw) gelijke rechten hebben. Niets nieuws. Daarentegen Shri Swami Srila Prabhupada is een Guru van ‘onze’ tijd.
    Andere tijden, andere Dharma (Mahabarat). Waarom was er vroeger zo een scheve verhouding in de man/ vrouw pandit ratio. Dat in de twee Yugs, de Yugs waar Dharma prominent aanwezig was.

    Het is niet zonder reden. Ik heb niets tegen een vrouwelijke pandit, sterker nog. Liever een vrouwelijke pandit dan een zelfverrijkende mannelijke pandit, of een pandit met een “cursus” van 2 jaar.

    Zelfs mijn Guru Dji, spreekt niet van sexe voorwaarden voor een Pandit. Als man en vrouw gelijk zijn, dan kan een vrouw dus wel Pandit worden. (Ik kom terug op mijn vorige insuinatie) De voor- en tegenstanders zul je altijd hebben, vrijheid van keuze, kritiek en volging is voor iedereen essentieel.

    Moge Bhakti en Jnana ons verlichten van zonde, verlangens en ongeluk. Moge Bhagwaan, in welke naam, gedaante of verering dan ook, ons leiden naar het ultieme doel van Mukhti.

  11. Reply
    Gast
    april 27, 2005 om 12:55 pm

    vrouwen die niet volgens hindoe ritus gehuwd zijn maar gewoon op stadhuis worden in grote getallen gediscrimineerd ze moeten wel helpen met alles maar worden buiten gehouden bij dulha parchai en andere handelingen.hypocriet is het wel je mag geen handelingen verrichten maar je mag geld geven kan iemand mij vertellen waar dit staat geschreven het is tg niet normaal.sommige ouders die toestaan dat hun dochters bamboesi trouwen dat is ook een vorm van fraude en niet wettelijk geregistreerd.jah je moet je verdedigen met zulke arrogante mensen en hun wijzen dat zij verkeerd bezig zijn welke rechten hebben die meisjes als zij gedumpt worden door hun mannen ze staan dan met lege handen dat begrijpen sommige ouders niet.nee geef mij liever dat ik wettelijk gehuwd ben en niet bamboesi

  12. Reply
    Gast
    april 27, 2005 om 9:38 pm

    :upset

  13. Reply
    Gast
    april 29, 2005 om 4:39 pm

    :grin

  14. Reply
    Gast
    april 30, 2005 om 6:56 pm
    room

    hello

  15. Reply
    Gast
    mei 8, 2005 om 2:16 pm
    hallo

    hallo
    ik zou graag meer lietjes hebben voor de gsm (van india).
    groetje van tanisha 🙂

  16. Reply
    Gast
    mei 10, 2005 om 11:02 am

    :grin :roll :sigh 😉 :upset

  17. Reply
    rekha
    augustus 15, 2009 om 9:55 pm

    waarom mag een man meerdere keren trouwen en meer vrouven hebben , en waarom mag een vrouw maar een keer trouwen.

  18. Reply
    Emma
    september 17, 2009 om 5:26 pm

    ;DLeuk gedaan

  19. Reply
    fgwtgywe
    november 27, 2009 om 10:35 am

    zo dommmmmmmmmmmmmmmm

    Schrijf een reactie


    Let op. Het e-mailadres is niet verplicht maar hou er rekening mee dat deze wel gepubliceerd.

    Register New Account
    Wachtwoord opnieuw instellen