Antarik Dharm 2


Vervolg van ‘Antarik Dharm’.
Een goed karakter is belangrijk, maar wat is nou ‘goed’. Binnen Hindu dharm wordt dat beschreven. Het wordt ook wel Antarik Dharm genoemd. Nu volgen de laatste zes belangrijke kenmerken van een perfect karakter. 5. Indriya Nigrah (beheersing van de zintuigen)
‘Indriya’ zijn al je zintuigen bij elkaar en ‘Nigrah’ betekent in bezit hebben of beheersen. Dit lijkt heel gemakkelijk, maar er zijn weinig Maharishis die dit in de perfectie kunnen. Om je zintuigen onder controle te hebben moet je namelijk ook je geest volledig onder controle houden en dat is heel moeilijk. Als je je zintuigen niet onder controle hebt, ben je een makkelijke prooi voor je eigen tekortkomingen. Bv, zonder beheersing over je tong zul je niet alleen onzinnige dingen zeggen, maar ook gehecht raken aan het eten dat je eet (eetproblemen). Daarnaast heb je diverse verslavingen voor het zicht (auto, vrouwen/mannen), gevoel (lust, aanraking), gehoor (roddels) en reuk (eten). Samen met ‘Dam’ is ‘Indriya Nigrah’ een van de eigenschappen die het verschil maakt tussen mens en dier. Dieren worden geleid door hun instinct. Zonder Indriya Nigrah zijn we nog steeds apen.

6. Dam (beheersing van de wil, zelfbeheersing)
Dam betekent ook kracht, in dit geval de kracht van binnen. De kracht die je nodig hebt om je grootste vijand te bedwingen, jezelf. Je kunt de hele wereld aan, als je je eigen wil aan kan. Het is de beheersing van je wil die je tot ongekende hoogtes kan brengen in je ontwikkeling. Als je Dam hebt kun je de juiste keuzes maken, keuze tussen boeken lezen/hele dag niets doen. Het is Dam die je op het rechte pas houdt en je ervan weerhoudt om met de stroming (bv slechte vrienden) mee te gaan. Deze kracht maakt ook het verschil tussen mens en dier. Een aap kan niet van een apin afblijven, omdat zijn instinct hem aanstuurt. Mensen zonder Dam lijken daar veel op. Als een vrouw voorbij loopt is er totaal geen zelfbeheersing, geen Dam.
Het is merkwaardig dat een aap de mens voorbij streeft wat betreft Dam. Voorbeeld hiervan is Hanumaan. In bijna elk plaatje die er is van Hanumaan zit hij rustig, stabiel en beheersd. Het is de mens die van hak naar tak springt met zijn drukke leven. Hanumaanji is het toonbeeld van discipline, kracht en goede eigenschappen. Als je goed na gaat heeft hij alle ‘dharm ke das lakshan’ (alle kenmerken van dharm) in zich.

7. Asteya (niet stelen)
In ‘Asteya’ staat de ‘A’ voor ‘niet’ en ‘steya’ voor ‘stelen’. Niet stelen houdt niet alleen het stelen van voorwerpen in. Er zit een diepere achterliggende gedachte achter. Schuld speelt hier ook een bepaalde rol in. Zo brengt het feit dat je bestaat al heel wat schuld mee. Zonder je ouders zou je niet eens bestaan, je zou op z’n minst wat voor ze terug kunnen doen. Als je van je ouders alleen neemt en vraagt, maar niet geeft steel je. Bij elke ‘pranayaam’ (soort yog, ademhalingstechnieken) adem je eerst diep in, maar daarna probeer je zo lang mogelijk uit te ademen. Dit berust op een fundament van Hindu Dharm, namelijk dat je meer moet geven dan je ‘krijgt’. Als je het andersom doet steel je. Alles wat de natuur je geeft, is nooit bedoelt voor jou (een persoon) alleen. Het is bedoelt voor iedereen, daarom moet het ook gedeeld worden. Betekent dit dat je meer geld moet uitgeven, dan je krijgt? Nee, met geven wordt niet per se geld bedoeld. Je kunt ook tijd, moeite, inspiratie, kennis, etc geven.

8. Vidya (kennis)
Kennis kun je verdelen in kennis voor levensinrichting en kennis voor levensonderhoud. Kennis voor levensonderhoud leer je op school, met die kennis kun je een baan krijgen en zo in levensonderhoud voorzien (eten, drinken, huur, etc.) Aan kennis voor de levensinrichting wordt naar mijn mening te weinig aandacht besteed. Levensinrichting is de kennis die nodig is voor het nemen van de juiste beslissingen, onderscheid maken tussen goed en slecht en kennis over het leven zelf. Wat wil je in je leven bereiken en hoe kun je er het beste naar toe werken. Deze kennis kun je krijgen door de Hindu geschriften te lezen, te mediteren, een van de verschillende manieren van yog toe te passen (voor gevorderden).

Volgens Vyaasdev (de samensteller van de veda’s en puraans) kun je werkelijke kennis toetsen. Werkelijke kennis heeft een eigenschap: ‘Gyaan ka antiem laksha charitranirmaan hona chahye’ het uiteindelijke doel van kennis zou karaktervorming moeten zijn. Vyaasdev had dan ook een heel goed karakter, hij sprak altijd in het voordeel van anderen. Hij stimuleerde goede gedachten en daden, hij gaf zijn kennis aan een ieder die geschikt was.

9. Dhi (wijsheid)
Wijsheid is de juiste toepassing van kennis. Kennis brengt macht en verkeerd gebruik van macht brengt arrogantie en egoà¯sme met zich mee. Wanneer je deze kennis op de juiste manier in je leven brengt en toe past ben je wijs. Voorbeeld: Wanneer je post doctoraal bent afgestudeerd en je gaat daarover opscheppen bij je familie, die niet zo ver is. Je hebt dan wel veel kennis opgedaan, maar wijs ben je niet.

Wijsheid zit ook in subtiele omgangsvormen. Toen Bharat helemaal vanuit zijn paleis kwam om Shri Ram terug te halen stond Shri Ram voor een dilemma. Hij kon de belofte van zijn vader niet negeren, maar de liefde van Bharat ook niet. Dit probleem kun je niet met kennis oplossen, maar wel met wijsheid. Hij heeft een goede middenweg gevonden, die iedereen accepteerde.

10. Akrodh (geen woede)
‘A’ betekent ‘niet’ en ‘krodh’ betekent ‘woede’of ‘boosheid’. Op het moment dat je boos wordt verlies je al je concentratie, zelfbeheersing en kun je niet meer helder nadenken. Het zijn meestal de woorden die je dan gebruikt die het meeste pijn doen. Telkens wanneer je ‘krodh’ krijgt daal je een tree af richting barbarisme en ga je tegen de evolutie in naar het Neanderthal niveau. Als je alle 10 kenmerken van dharm in je hebt, op deze na, ben je makkelijk te verleiden. De kans dat je het verkeerde pad op gaat is heel groot.

Slot
Wat kun je met deze ‘Dharm ke das laskshan’ (10 kenmerken van Dharm)? Het is een indicatie, vooral bedoeld voor jezelf om te kijken hoever je bent in je eigen persoonlijke karakter ontwikkeling. Het uiteindelijke doel van kennis (zie ‘Vidya’) zou de ontwikkeling van je karakter moeten zijn. Je kunt jezelf opsluiten in een mandir, al je tijd besteden aan bhagwaan, maar als je deze kenmerken van Dharm niet in je hebt heeft het ontzettend weinig rendement.

Het hele idee achter Dharma is karakter ontwikkeling. Shri Ram wist dit en gaf het goede voorbeeld, wij zouden dat voorbeeld ook moeten volgen.

Vikash Anroedh

Reacties
  1. Reply
    Gast
    februari 6, 2006 om 10:26 pm
    manoj

    Beste Vikash,

    Je hebt helemaal gelijk maar als een maharishi zijn zintuigen niet in bedwang kan houden wie zijn wij dan.Het enigste wat voor ons telt is beseffen dat we niet levens lang hier zijn en dat we toch proberen om ons zintuigen in bewang te houden en beseeffen dat hier alles tijdelijk is en met LIEFDE metelkaar om moeten gaan in goede als in slechte tijden.

  2. Reply
    Gast
    april 3, 2006 om 8:04 pm

    Ahhhhh ohhhhhhhhhhh
    lekker ding hoe gaat ie :roll

  3. Reply
    Gast
    april 8, 2006 om 2:00 pm
    radad

    heeeeeeeeeeeeel moooooooooooooooooii :grin

  4. Reply
    Gast
    mei 4, 2006 om 8:14 am
    Bhartie
  5. Reply
    Gast
    mei 4, 2006 om 8:15 am
    manisha
  6. Reply
    Gast
    mei 4, 2006 om 8:15 am
    shewagini

    Je bent echt een lekker ding :eek

  7. Reply
    Gast
    mei 4, 2006 om 10:13 am

    Oke waarom ben je niet gekomen !! ik haat je nu zeg maar wanneer je kan anders 😉 8)

  8. Reply
    Gast
    mei 4, 2006 om 10:13 am

    Ja zeg dan

  9. Reply
    Gast
    mei 4, 2006 om 10:14 am

    je durft niet he
    bangescheiterd :zzz 😡

  10. Reply
    Gast
    mei 4, 2006 om 10:15 am

    Beste Vikash je wel gelijk. mensen leren ervan hoor!!
    Alleen maar door jou goed hoor
    🙂

  11. Reply
    Gast
    mei 4, 2006 om 10:16 am

    nou niet allleen maar door jou

  12. Reply
    Gast
    mei 4, 2006 om 10:16 am

    ook door andere mensen de voorbeelden ervan
    :sigh

  13. Reply
    Gast
    mei 4, 2006 om 10:17 am

    bijvoorbeeld Raja Harishchandra
    😡 🙁 :cry 😕 :roll :eek 🙂 :grin 😉 :upset 8) :p :sigh :zzz

  14. Reply
    Gast
    mei 4, 2006 om 10:18 am

    Die sprak altijd de waarheid he. en trouwens waar woon je als je het weet zeg het dan dan kom ik over een uur

  15. Reply
    Gast
    mei 4, 2006 om 10:19 am

    nu over een uur he
    :eek dan ga ik je uitkleden en zoenen en natuurlijk sex

  16. Reply
    Gast
    mei 4, 2006 om 10:21 am

    mijn naam is MANISHA

  17. Reply
    Gast
    mei 4, 2006 om 10:22 am
    Eeeeeeeeeen overval help!!

    KOm bij steynlaan er is een overval nr142

  18. Reply
    Gast
    mei 4, 2006 om 10:24 am

    Beste vikash alle mensen doen zo gek tegen jou pik je dat of zo :sigh

  19. Reply
    Gast
    mei 4, 2006 om 10:24 am

    Jij pikt alles zeker ga je ook naar steynlaan 142

    Liefs je zus

  20. Reply
    Gast
    mei 4, 2006 om 10:25 am

    Ik zeg het wel aan mama
    😉

  21. Reply
    Gast
    mei 4, 2006 om 10:26 am

    Lieve vikash Je zus heeft het aan mij gezegd en daarom mag je niet meer naar shakha

    je moeder

  22. Reply
    Gast
    mei 4, 2006 om 10:58 am

    Nooiiiiiiiit meer
    en ook geen ruzie maken met je zus. en omdat je het doet ga ik aan iedreen zeggen dat je 26 jaar bent en nog een luier aan hebt :zzz :sigh

  23. Reply
    Gast
    mei 4, 2006 om 10:59 am

    Met nooiiiiiiiit meer bedoel ik nooit meer naar Shakha
    :zzz allen maar slapen de hele dag

  24. Reply
    Gast
    mei 4, 2006 om 10:59 am

    Sorry alles wie dit schrijft is je moeder niet sorry ik ben het

  25. Reply
    Gast
    mei 4, 2006 om 10:59 am

    Sorry alles wie dit schrijft is je moeder niet sorry ik ben het

  26. Reply
    Gast
    mei 4, 2006 om 11:00 am

    Lalita Autar

  27. Reply
    Gast
    mei 4, 2006 om 12:25 pm

    Goed dat je zegt wat de dharm ke das laxan zijn wat is je e-mail?

  28. Reply
    Gast
    mei 4, 2006 om 8:40 pm

    ook geen Lalita wie dan wel

  29. Reply
    Gast
    mei 5, 2006 om 10:08 am

    Beste Vikash :grin
    Heel goed mijn zoon heeft ervan geleerd :zzz :p

  30. Reply
    Gast
    mei 5, 2006 om 12:39 pm

    waarom doe je dit alles. je hebt het denk ik toch wel druk. heel goed je kan er wel veel van leren… toch :roll

  31. Reply
    Gast
    mei 5, 2006 om 12:40 pm

    Mijn man is gescheiden weet je en ik wil opnieuw trouwen wil je dat ik met jou trouw :eek :grin

  32. Reply
    Gast
    mei 5, 2006 om 12:41 pm

    malaini tu soutp tu khana :p 8)

  33. Reply
    Gast
    mei 5, 2006 om 12:42 pm

    met soutp bedoel ik souto
    8) 😉

    Schrijf een reactie


    Let op. Het e-mailadres is niet verplicht maar hou er rekening mee dat deze wel gepubliceerd.

    Register New Account
    Wachtwoord opnieuw instellen