7 Tips om snel vet te verbranden tijdens het sporten


Lid zijn van een sportschool is niet alleen een groeiende trend het is ook nog eens goed voor je hart, longen en botten. Je gezondheid gaat erop vooruit en je lichaam kan meer aan, maar weet waar je op moet letten tijdens het sporten. Hier 7 snelle tips om meer vet te verbranden.

1. Plan een vaste tijd voor een snack voordat je gaat trainen
Als je een proteà¯nereep met weinig koolhydraten eet, 90 minuten voordat je gaat sporten, ben je in staat om langer en harder te trainen (en meer calorieën te verbranden) dan normaal. Echter, die 90 minuten zijn van cruciaal belang. Als je korter voor je training eet en bloed raast richting je maag, vermindert dat eigenlijk je prestaties.

2. Adem door je neus
In- en uitademen door je neus in plaats van door je mond helpt je hartslag te stabiliseren en verhoogt je uithoudingsvermogen. Het resultaat? Je kunt langer trainen en meer calorieën verbranden. Maar laat je niet ontmoedigen als het in het begin onnatuurlijk aanvoelt . Het duurt ongeveer zes tot acht workouts voordat het helemaal goed gaat.

3. Doe cardio als laatste
Doe eerst krachttraining voordat je aan je cardioprogramma begint. Waarom? Het duurt ongeveer 15 minuten voordat het lichaam is opgewarmd en vet begint te verbranden. Maar als je eerst met gewichten traint is je lichaam warm genoeg voordat je op de fiets of de loopband stapt, en verbrand je van begin af aan al vet.

4. De waarde van variatie
Doe iedere keer dezelfde workout en je lichaam zal er aan beginnen te wennen en eventueel steeds minder calorieën verbranden. Dus als je de ene dag gaat joggen, probeer dan de andere dag te fietsen of te zwemmen. Of, als je de ene dag vanaf je schouders naar beneden toe werkt met gewichten, begin dan de volgende keer met je benen en werk omhoog. Het belangrijke is dat je lichaam er naar moet raden.

5. Ga niet hangen
Over het stuur hangen tijdens een fietstraining remt de hoeveelheid zuurstof die je lichaam kan opnemen, en vertraagt het vetverbrandingsproces. Het stuur is er om je te helpen balans te houden, niet om je te ondersteunen. Als je niet kan bewegen zonder te steunen, doe het dan rustiger aan.

6. Doe intervaltraining
De beste manier om vet te verbranden is om zo hard en zo lang als je kunt te trainen. Maar als je net begint is intervaltraining het beste. Twee minuten op de loopband voor ongeveer 10 km p/u daarna twee minuten voor 7 km p/u, dan weer terug naar 10 (blijf wisselen) voor ongeveer 20 tot 45 minuten zal de pondjes laten verdwijnen en duurzaamheid opbouwen. Uiteindelijk zul je de periodes met hoge intensiteit kunnen uitbreiden (en de lage verminderen) tot je gehele workout op topspeed wordt gedaan.

7. Gebruik lichte gewichtjes
Het is een feit: hoe meer spierkracht je hebt, hoe meer calorieën je verbrandt, zelfs wanneer je stil zit. Dus als je niet de tijd kunt vinden om gewichtstraining én cardio te doen, doe dan bicepcurls en overheadpressies met twee kleine gewichtjes in je handen terwijl je gaat powerwalken of traplopen. Dit bouwt meer spierkracht op, wat je helpt meer vet te verbranden tijdens de cardiotraining, dan zonder de gewichtjes.

Sandia
Bron: Toostylish

1 reactie
  1. Reply
    Gast
    maart 17, 2005 om 3:22 pm

    Very good, aan dit onderwerp heb je nog eens wat, plus je verhaal is uitstekend en prikkelend om te lezen!!

  2. Reply
    Gast
    oktober 2, 2005 om 6:17 pm

    8) 8) 8) 8) 8)

  3. Reply
    Gast
    juni 10, 2006 om 9:25 pm

    :upset

  4. Reply
    Gast
    juni 10, 2006 om 9:25 pm

    :eek

  5. Reply
    Gast
    april 8, 2007 om 4:08 pm

    😡

    Schrijf een reactie


    Let op. Het e-mailadres is niet verplicht maar hou er rekening mee dat deze wel gepubliceerd.

    Register New Account
    Wachtwoord opnieuw instellen