Update: stevige omzetgroei voor CM.com


ABM FN-Dow Jones –
woensdag, 26 augustus 2020 22:06

CM.com heeft ondanks een flink hogere omzet geboekt in het eerste halfjaar, mede dankzij versnelde digitale ontwikkelingen door de coronacrisis, maar leed toch verlies door snelle personeelsgroei. Dat maakte het mobiele betaal- en communicatieplatform woensdag nabeurs bekend.

De omzet steeg op jaarbasis met 30 procent naar 57,8 miljoen euro. De inkomsten uit betalingen en platforms, de kernactiviteit CPaas, steeg zelfs met 41 procent.

“In het eerste halfjaar bleven we op volle kracht vooruitgaan”, aldus CEO Jeroen van Glabbeek van CM.com, die benadrukte dat er in alle regio’s groei was. 

CPaas was afgelopen halfjaar goed voor een omzetgroei van 46 procent naar ruim 48 miljoen euro. Bij betalingen steeg de omzet met 16 procent naar 3,3 miljoen euro en bij Platforms ging het om een omzetgroei van 9 procent tot 3,0 miljoen euro. Inmiddels wordt 70 procent van de kernomzet buiten Nederland gerealiseerd.

Het bedrijf had in sommige segmenten behoorlijk last van de coronalockdown, waardoor in bijvoorbeeld het reissegment of de retail minder berichten werden verzonden. “Ook gingen in Frankrijk winkels dicht, zodat we daar geen marketing konden doen.” 

Nu de maatregelen worden teruggeschroefd, is echter herstel naar de oude volumes zichtbaar.

Bovendien heeft de mondiale strijd tegen het coronavirus ook een aantal trends sterk versneld, zei Van Glabbeek. Ontwikkelingen waarvan hij dacht dat ze drie jaar zouden duren, deden zich nu in drie maanden voor.

Zo profiteerde het bedrijf ervan dat mensen veel meer online gingen bestellen, wat leidde tot veel vraag naar sms-contacten met klanten bij internetretailers. Callcentermedewerkers gingen vanuit huis werken en daardoor veel meer chatten en whatsappen. Ook de behoefte om contactloos transacties af te handelen, bijvoorbeeld op terassen, creëerde nieuwe vraag naar producten va CM.com. 

Hogere kosten

Netto leed CM.com een verlies van 5,7 miljoen euro. De beursgang kostte 1,4 miljoen euro, blijkt uit de cijfers.

Het aangepaste EBITDA-resultaat was 0,4 miljoen euro negatief. Vorig jaar was er nog een plus van 2,9 miljoen euro. Een factor in het negatieve resultaat was dat er veel mensen werden aangenomen om de wereldwijde expansiestrategie te kunnen uitrollen. De operationele kosten stegen daardoor van 9,6 miljoen naar 12,9 miljoen euro. 

Het bedrijf zit nog midden in deze expansie, zei topman Jeroen van Glabbeek, en gaat daar nog wel even mee door. Het blijkt een goede tijd om de juiste mensen te kunnen vinden, voegde hij daaraan toe. Het doel om meer dan de helft van de medewerkers in verkoop en marketing te hebben, is inmiddels wel bereikt.

Het bedrijf groeit hard in Azië, onder andere in China, en richt zich na openingen van regionale centra in Los Angeles en Nairobi op steeds meer landen, waaronder Turkije, India en Mexico. Dit zijn allemaal grote landen met een eigen taal en cultuur waar het voor multinationals belangrijk is om nauw in contact te komen met je klanten, zei de topman. 

CM.com herhaalde woensdagavond de outlook, waaronder een omzetgroei van meer dan 30 procent op de middellange termijn.  Verder meldde CM.com dat de integratie van Global Ticket en CX Company soepel verloopt en dat die overnames zich al beginnen uit te betalen.

Het aandeel CM.com sloot woensdag 6,0 procent hoger op 17,60 euro, bij relatief hoge volumes. Het bedrijf zal de resultaten donderdag toelichten aan analisten.

Update: om informatie en comentaar CEO toe te voegen.



Lees verder op:
https://www.deaandeelhouder.nl/nieuws/2020/08/26/update-stevige-omzetgroei-voor-cm-com/

Reacties

      Schrijf een reactie


      Let op. Het e-mailadres is niet verplicht maar hou er rekening mee dat deze wel gepubliceerd.

      Register New Account
      Wachtwoord opnieuw instellen