Taboe doorbroken: cricketteam India maakt reclame voor maandverband


Op 17 september gaat de cricketcompetitie weer van start en ook de populaire Rajasthan Royals zijn weer van de partij. Dit keer echter hebben ze een nieuwe sponsor op hun shirts staan: Niine.

Dit is groot nieuws in India. Nog nooit eerder heeft een populair cricketteam zijn naam verbonden aan een merk maandverband. Met een publiek van honderden miljoenen kijkers zal deze actie een enorme stap zijn voor het creëren van bewustzijn over menstruatie.

Nog altijd taboe

In India is menstrueren nog altijd een taboe. Vrouwen praten er niet over en mannen willen er niks van weten. Zelfs in families wordt vaak gezwegen over het onderwerp. Een kwart van de Indiase meisjes zou zelfs stoppen met school uit schaamte voor hun menstruatie.

Hoewel het partnerschap tussen de Rajasthan Royals en Niine een culturele doorbraak is, zal vermoedelijk weinig veranderen. Maandverband is relatief duur in India. Met name op het platteland zijn vrouwen vaak genoodzaakt om naar andere middelen te grijpen. Ze gebruiken bladeren, papier of plukken katoen als alternatief.

Toch raakt het onderwerp langzaam maar zeker uit de taboesfeer. De Indiase premier Narendra Modi kaartte het probleem vorige week nog aan op de onafhankelijkheidsdag van India. Hij beloofde er hard aan te zullen werken om maandverband toegankelijker te maken.



Lees verder op:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5179820/india-cricket-maandverband-menstruatie-taboe

Reacties

      Schrijf een reactie


      Let op. Het e-mailadres is niet verplicht maar hou er rekening mee dat deze wel gepubliceerd.

      Register New Account
      Wachtwoord opnieuw instellen