Stikstof beperken: welke maatregel werkt?


In New Dehli hebben ze zo hun eigen verkeersproblemen. De hoofdstad van India zucht al tijden onder een deken van dikke smog. Het noopte de Indiërs tot een drastische stap. Auto’s met een kenteken dat eindigt op een even nummer. mogen om de dag de weg op. Op de andere dagen mogen auto’s met een oneven kentekennummer rijden.

Niet voor Nederland

Professor Bert van Wee, als hoogleraar Transportbeleid verbonden aan de Technische Universiteit Delft, stelt onomwonden dat zo’n maatregel te drastisch is voor Nederland. “Wij hebben niet het acute probleem dat ze daar hebben. Bovendien is deze methode vrij gemakkelijk te omzeilen. Veel gezinnen in Nederland hebben twee auto’s. Als je net het geluk hebt dat de ene op een 3 eindigt en de ander op een 6, kun je gewoon om en om rijden.”

Bovendien is de maatregel hard ten opzichte van mensen die hun auto elke dag nodig hebben. Overigens is het Indiase systeem ook in eigen land niet effectief: rijke inwoners van New Dehli laten massaal nummerplaten vervalsen, zodat ze alsnog altijd met de auto op pad kunnen.

Autoloze zondag

Ook over de autoloze zondag, een maatregel die in in 1973 en 1974 in totaal tien keer werd toegepast, is Van Wee niet enthousiast. “Eén zo’n autoloze zondag scheelt maar een klein beetje uitstoot op jaarbasis. We hebben het dan echt over een kwart van een procent.” Dat is ook niet zo gek, zegt Van Wee. “Als je niet op zondag naar oma kan, dan ga je gewoon op zaterdag.”

Elektrisch rijden

Over het bevorderen van energiezuiniger rijden is Van Wee enthousiaster. “In Noorwegen zijn ze daar het verst in. Je kunt dan denken aan fiscale regelingen, waarbij je meer geld terugkrijgt van de belasting als je elektrisch rijdt.” Maar ook op andere vlakken trekken de Noren chauffeurs in een diesel- of benzinevrije wagen voor. “Elektrische auto’s mogen bijvoorbeeld ook op de busbaan rijden. Andere auto’s mogen dat daar niet.”

Snel effect

De effectiefste maatregel is volgens het plan waarover ze nu binnen de VVD zo nerveus van worden: het verlagen van de maximumsnelheid voor personenauto’s. “Als je die snelheid verlaagt, dan kan je op korte termijn al een effect verwachten. Per kilometer zullen auto’s minder uitstoten, en men zal minder rijden. Alles onder 120 kilometer per uur zou al schelen.” Dan ben je er nog niet, stelt de Delftse professor: “Strenge handhaving is noodzakelijk. Alleen een bord met de nieuwe maximumsnelheid neerzetten gaat niet helpen.” 

Een andere reden dat het verlagen van de maximumsnelheid al snel effect heeft: de Europese regelgeving voor katalysators. “Dat is een onderdeel dat schadelijke stoffen, zoals stikstof en CO2, omzet naar niet-schadelijke stoffen”, zegt Van Wee. Sinds 1993 is het verplicht voor auto’s om zo’n katalysator te hebben. “En dat werkt behoorlijk goed. Het kan wel tot 90 procent van alle uitstof omzetten naar een niet-schadelijke stof.”

Maar hier komt het: boven de 120 is het niet wettelijk verplicht dat die katalysatoren werken. Dus vaak stoten auto’s die harder rijden dan 120, alsnog een hele hoop rotzooi uit. “Zelfs als je deze wet zou aanpassen, duurt het nog jaren voordat dat opgelost is.”



Lees verder op:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4910416/welke-maatregel-werkt-tegen-stikstof

Reacties

      Schrijf een reactie


      Let op. Het e-mailadres is niet verplicht maar hou er rekening mee dat deze wel gepubliceerd.

      Register New Account
      Wachtwoord opnieuw instellen