Sprookjesachtig India geteisterd door aids


Er hangt een zweem van mysterie over India. Wie door het land reist, waant zich in een oosters sprookje. De prachtige tempels, hindoeïstische beelden en vrouwen met ruisende sari’s lijken uit een andere wereld te komen. Maar ook dit sprookje heeft een boze stiefmoeder: de aids-epidemie. India heeft het grootste aantal HIV/aidspatiënten ter wereld: 5,3 miljoen. Gelukkig zijn de lokale hulpverleners ware prinsen op het witte paard. Op inventieve wijze proberen zij hun volk te redden. In het jaar 2010 zijn er in India tussen de 20 en 25 miljoen besmette mensen, voorspelt de CIA. Dat zou een verviervoudiging van het aantal gevallen in 5 jaar tijd zijn. Hoe negatief de voorspelling ook is, het is nog niet te laat. De besmetting van veel mensen kan nog voorkomen worden. Aids-preventie is, naast de opvang en behandeling van patiënten, een prioriteit voor de gezondheidszorg in India. Hoe kan het dat aids in India zo hard om zich heen heeft kunnen slaan? ‘Armoede’, is de hoofdoorzaak . Aids gedijt goed onder armoede. Je hoort de laatste tijd veel over de economische groei van India, maar nog steeds leeft ongeveer 75 procent van alle Indiërs onder de armoedegrens van een dollar per dag. Vooruitgang is er op veel gebieden niet. De voedingsbodem voor aids is dus vruchtbaar. Hoe armer de mensen, des te minder geschoold ze zijn. En analfabetisme maakt dat veel informatie, ook over aids, niet goed wordt begrepen. Bovendien zijn arme mensen bezig met overleven. Ze hebben eten nodig en een dak boven hun hoofd. Aan een virus, waar ze pas na lange tijd ziek van worden, hebben ze geen boodschap. Dat is een zorg voor later…; als het te laat is. ‘De aanpak van HIV/aids kan dus niet los staan van armoedebestrijding in het algemeen en het verbeteren van de gezondheidszorg in ontwikkelingslanden. Prostitutie speelt een grote rol in de aids-epidemie in India. Bij gebrek aan werk en vaak onder dwang belanden veel vrouwen in deze louche branche. Zo kunnen ze toch hun kroost voeden, want veel prostituees hebben gewoon een gezin. Het aantal prostituees in India wordt geschat op acht miljoen.

Zij zijn als het ware een katalysator in de aids-epidemie. De vrouwen werken vaak in gebieden waar veel mensen komen, zoals in bedevaartsoorden. Daar komen elk jaar miljoenen mensen naar toe, uit alle delen van het land. Helaas gaat het spirituele bezoek van veel mannen ook gepaard met een meer vleselijk uitstapje, veelal onbeschermd. Als de bedevaartgangers dan besmet raken, nemen ze het virus mee terug naar huis, waar ze hun vrouw besmetten. Vice versa raken gezonde prostituees weer besmet door HIV-positieve klanten en ook zij geven het weer door aan hun partner. Geen wonder dat prostituees zijn aangemerkt als een belangrijke doelgroep in de strijd tegen aids. Maar hoe zorg je dat de boze stiefmoeder haar giftige appels niet aan en via deze assepoesters uitdeelt? De vrouwen moeten weten dat hun belang centraal staat en dat de aids-voorlichting niet alleen bedoeld is om hun klanten en de gemeenschap te beschermen. Ze kunnen gratis medische controles krijgen, waarbij de hulpverleners hen met veel respect behandelen. Hierdoor ondervinden ze dat de organisatie het beste met ze voorheeft en groeit het vertrouwen. Ze komen tegenwoordig ook zelf om informatie en hulp vragen. Onderzoek toonde aan dat een lage zelfwaardering het effect van aidsvoorlichting belemmert. En door stigmatisering en discriminatie kampen veel prostituees met een negatief zelfbeeld, ook al zijn ze bijna altijd noodgedwongen in de branche beland.

Ze vinden zichzelf niet de moeite waard en zorgen vaak slecht voor zichzelf. Bovendien hebben ze het idee dat ze niet in staat zijn om voor zichzelf op te komen. Rijk of arm; opgeleid of niet; hindoe, moslim of christen; man of vrouw: in India bezoekt iedereen op een bepaald moment een waarzegger. Zij vertellen over het verleden, het heden en de toekomst van een klant. Over goede en nare dingen en hoe tegenspoed voorkomen kan worden. Ze genieten veel respect en vertrouwen. Zij kunnen zo’n gevoelig onderwerp subtiel onder de aandacht brengen en hun klanten uitleggen wat ze moeten doen en moeten laten om zichzelf te beschermen.

Reacties

      Schrijf een reactie


      Let op. Het e-mailadres is niet verplicht maar hou er rekening mee dat deze wel gepubliceerd.

      Register New Account
      Wachtwoord opnieuw instellen