India lijkt mislukking te worden » One More Thing


India wordt beschouwd als ’s werelds snelst groeiende smartphonemarkt, maar Apple speelt er niet veel klaar. Dat bleek onder meer uit de laatste kwartaalcijfers. Hoewel Tim Cook vol lof was over China, zweeg hij over India en dat was niet voor niets. De iPhone heeft een marktaandeel van slechts één procent.

In een poging om India opnieuw te veroveren, heeft CEO Tim Cook achter de schermen hard gewerkt om “de falende India-strategie van Apple de goede richting op te duwen”, vertellen werknemers tegen Bloomberg. Er is zelfs een ‘crisiscentrum’ opgericht in het Apple-hoofdkwartier in de stad Gurugram, ten zuiden van New Delhi.

Apple wil India opnieuw veroveren

Tot nu toe bestond de strategie voor India vooral uit het aanbieden van oudere iPhones voor een zachte prijs. Een nieuwe commerciële directeur gaat dat echter omgooien. Concrete plannen zijn meer en duurzamere deals met retailers en hogere targets. Daarnaast zouden in 2019 drie officiële Apple Stores worden geopend in New Delhi, Bengaluru en Mumbai. De Indiase overheid vereist dat een bedrijf een deel van zijn producten in het land produceert, voordat het er zich mag vestigen. Daarom laat Apple een deel van zijn iPhone SE- en iPhone 6s-modellen in India produceren.

Tim Cook en de Indiase Premier Narendra Modi (archieffoto 2017) – Klik/tap voor groter.

Ook Apple’s apps moeten meer gericht zijn op Indiërs. Dit laatste punt bevat met name de vernieuwde versie van Apple Maps die in 2020 moet worden gelanceerd, maar ook Siri. De virtuele assistent worstelt vaak met lokale accenten en begrijpt veel woorden van Indiase afkomst niet.

Niet alles is op te lossen met winkels en software

Het meest dringende probleem is de steile leercurve. Het kost tijd om de gewoonten van Indiërs te doorgronden en daarop in te spelen. Alleen zo kan men succesvol opereren in deze groeimarkt. Apple is bijvoorbeeld gewend om met vaste prijzen te werken. Indiase groothandels en online retailers verhogen of verlagen hun prijzen echter vrijwel dagelijks zonder een reden op te geven. Tot nu toe doet de iPhone-maker daar niet aan mee. Twee toonaangevende winkelketens zeggen dat de verkoop van iPhone gedaald is tot een derde van hun niveau in januari.

In India staat de iPhone op de elfde plaats en is goed voor slechts één procent van de smartphonemarkt. Is dat verwonderlijk? Niet als je weet dat het startsalaris van een hoger opgeleide omgerekend € 240 per maand is en de iPhone X in in India door de strenge importheffingen omgerekend € 1500 kost.

Apple India
De smartphonemarkt in India, stand: Q2 2018, data: Counterpoint Research – Klik/tap voor groter.

Bloomberg


Bron:
https://www.onemorething.nl/2018/08/apple-india-crisis/

Reacties

      Schrijf een reactie


      Let op. Het e-mailadres is niet verplicht maar hou er rekening mee dat deze wel gepubliceerd.

      Register New Account
      Wachtwoord opnieuw instellen