Filmrecensie: Jurm – Een alledaags drama met een furieuze bezieling

De enkele keer dat ik met mijn gewezen Hindoestaanse echtgenote naar een Hindi thriller zat te kijken, bedwong ik tot ergernis van haar in alle openheid mijn gevoel van minzaamheid en cynisme tegenover de film. Ten aanzien van genres als horror en thriller had ik , evenals velen onder de Hindostanen, het idee dat de Indiase filmmakers die onhandig copieerde van een Amerikaanse versie en voor het geval het hun eigen toebereidsel betrof , het qua bloedstollend- en huiveringwekkendheid niet meer voorstelde dan het ijzingwekkende van een tekenfilm.

De film JURM, hetgeen letterlijk vertaald zoiets als MISDAAD betekent, roept bij mij lichtelijk dezelfde associatie op als de literaire roman "Misdaad en Straf "van de Russische schrijver Dostojevski. Ik moet bekennen dat ik voor het eerst bekoord ben geweest door een Indiase thriller waarin de dramatiek, mimiek en act zo onderkoeld en verfijnd zijn. De filmmakers hebben hun best gedaan dit product zo veel mogelijk te vrijwaren van vele beklemmende Indiase overdrijvingen.

Hoofdrolspeler hierin is de rijke magnaat Bobby Deol , Avinash genaamd, die voor zijn kantoorgenoot Larra Dutta, in de film Sanjanna , kiest als zijn levensgezellin. Hoewel Avinash tot stil verdriet van zijn luidruchtige aanbidster , Gul Panag ( in de film Sunny ) tot over zijn oren verliefd is op zijn echtgenoot is deze een serpent en smeedt zij samen met haar minnaar Rohit ( Milind Soman ) , overigens een hechte vriend en adviseur van Avinash, een smerig complot tegen deze laatste. Avinash wordt zelfs in cassatie veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf wegens moord op zijn eigen vrouw, die hij aanvankelijk verdacht van het houden van een tweede relatie . In detentie wordt Avinash door Rohit op een vrij triviale wijze uit de gevangenis bevrijd.

Na het uitbreken uit de gevangenis wordt Avinash tot diens grote verbazing door uitgerekend zijn vriend , Rohit met drie fatale schoten op zijn buik-en maagstreek omgelegd . Zoals je in tekenfilms vaak ziet dat de cartoonfiguren de meest gruwelijke aanslagen kunnen overleven, overleeft ook Avinash deze moorddadige actie op hem . De achtergrondmuziek waar de zeer gedreven Anu Malik en de wat minder bekende Anand Raaj Anand en Raju Rao verantwoordelijk voor zijn, giert en kronkelt maar achter de flitsende en spectaculaire beelden. Dat wat ik ontbeerde was bij bepaalde ontknopingen een afgewogen klankverhouding , die duidelijk voelbaar moest zijn bij de wisseling van de beelden en acties.

Avinash wordt verpleegd en misschien veel meer door Sunny en belanden beiden in Maleissie alwaar Rohit met zijn kapitaal , een riant bestaan heeft opgebouwd. Hij zint op wraak en zet zelfs zijn leven in de waagschaal om met de moordenaar van zijn geliefde te kunnen afrekenen. Echter: tijdens het overhalen van de trekker op Rohit ontwaart hij plotseling zijn doodgewaande vrouw naast hem en voelt hij zich voor het eerst eendimensionaal worden. Dat wat juridisch, meer in termen van het erflaterschap niet klopt in deze film, is op wat voor een simpele grond een onbevoegde natuurlijke persoon de claim kon leggen op de bezittingen en kapitaal van een andere. We houden het maar op de deviante jurisprudentie van India. Avinash die totaal geen schade heeft overgehouden tengevolge van de schoten op zijn vitale organen, ontpopt zich in Maleissie als een Rambo en slaagt erin de werkelijke moordenaar aan de Indiase justitie te tonen. JURM eindigt op deze wijze als een alledaags drama met een furieuze bezieling.