Buitengewone studiereis naar booming India voor marketeers


Ook in het een na grootste land ter wereld zien we in sectoren als automotive, finance en retail een directe correlatie tussen groeiende online opbrengsten en dalende offline inkomsten via nieuwe devices en marketingconcepten. Het Indische subcontinent is ondertussen booming, terwijl voor Europa de wet van de remmende werking geldt. Het is dus de hoogste tijd daar zelf poolshoogte te nemen… Die mogelijkheid wordt je nu geboden door StudiumTravel. In oktober 2018 organiseert zij een buitengewone marketingstudiereis met bezoeken aan diverse Indiase bedrijven en universiteiten.

Studiereis naar India

“Het is inmiddels de zesde keer dat wij een complete studiereis organiseren voor marketeers, strategen en adviseurs”, vertelt Robbert Boonk, partner bij StudiumTravel. “Dit jaar gaan we van 5 tot 14 oktober naar India, met New Delhi en Mumbai als voornaamste reisdoelen. Het boordevolle programma bestaat uit bedrijfsbezoeken en masterclasses. Natuurlijk gaan we ook langs de Taj Mahal en wordt de Indiase cultuur stevig geïnhaleerd. Bovendien worden voor Register Marketeers en Senior Marketing Professionals worden weer PE-punten aangevraagd.”

Cultuur zelf ervaren

“Natuurlijk kun je veel lezen over alle innovaties in India en de wijze waarop die aan de Indische Oceaan worden ingezet. Maar als je het echt wil begrijpen en het in de vingers wil krijgen, moet je het beleven. En dat is precies wat we in daar gaan doen”, stelt Boonk enthousiast. Samen met Ronald Jans, eigenaar van adviesbureau SWOT, organiseert hij deze reis. Vanzelfsprekend gaan ze zelf ook mee. “We gaan mee om te zorgen dat alles op rolletjes loopt”, aldus Jans. “De inhoud is voor ons echter net zo fantastisch.”

Groot, groter, grootst

India is een land van ruim 1,3 miljard inwoners en ontwikkelt zich steeds meer tot een belangrijke speler in de wereldeconomie. Aan de ene kant kent de republiek schrijnende armoede en grote sociale tegenstellingen, terwijl aan de andere kant een wereld van technologische hoogstandjes en hoogwaardige internationale studies opbloeit. India heeft alles. Voor marketeers is het een paradijs vanwege de enorme variëteit aan bedrijven, organisaties, instellingen, culturen en bevolkingsgroepen. Alles wat kan, gebeurt daar ook daadwerkelijk.

PepsiCo en start-ups

“Het programma is al bijna even divers als het land zelf”, aldus Boonk. “De reis gaat eerst naar de hoofdstad New Delhi en daarna naar Mumbai, de grootste stad van het land. Bedrijfsbezoeken bij PepsiCo en de Federal Bank of India worden afgewisseld met een fietstocht door New Delhi. In Mumbai worden de slums bezocht en kijken we achter de schermen van Bollywood. We gaan naar grote bedrijven en instellingen. We bezoeken ook een start-up die door Nederlanders samen met ondernemers uit India is opgezet. Via een van de deelnemers hebben we daarnaast contact gelegd met een entrepreneur met een potentiële hit. Daar gaan we meedenken over de wijze waarop het nog beter en sneller kan.”

Halen en brengen

“Want dat is een van de geheimen achter het succes van deze reizen”, licht Boonk toe. “Het is halen en brengen. Als deelnemer doe je heel veel nieuwe kennis en ervaringen op. Je helpt bovendien bedrijven met hun strategie en marketingaanpak. Enerzijds leer je van PepsiCo hoe dat bedrijf die eeuwigdurende oorlog met dat andere merk uitvecht en anderzijds ondervind je in de slums hoe je uit je armoede een inkomen kunt halen en brengen door gezamenlijk de structuur van een hotelketen opnieuw uit te vinden en start-ups te helpen.”

Tijd voor cultuur

“Wie naar India gaat, moet naar de Taj Mahal”, zegt Jans. “Dat gebeurt dus ook. Net als dat Bollywood in het programma zit. Bij het Ministry of New, een Nederlands initiatief, worden we bijgepraat over de culturele waarde van Bollywood en haar films. Het lijkt gewoon een commerciële filmindustrie maar er zit veel meer achter. In zo’n groot land bestaan vele culturen, talen en gewoontes. Probeer dat maar eens in het gareel te houden. Bollywood is een van de vele instrumenten daartoe.”

Geen vakantietripje

“Het is een intensief studieprogramma waar je energie van krijgt”, duidt Boonk. “En natuurlijk is het ook een aangename reis, leer je nieuwe vakgenoten kennen en versterk je de banden met hen die je al langer kent. Het is zeker geen vakantietripje, zo voelt het echter vaak wel. Sommigen maken vrienden voor het leven. In zo’n week zie je elkaar tenslotte meer en intensiever dan menigeen zijn beste vrienden ziet.”

Meer informatie over de marketingstudiereis vind je op de website van StudiumTravel.


Bron:
https://www.customertalk.nl/nieuws/buitengewone-studiereis-naar-booming-india-voor-marketeers/

Reacties

      Schrijf een reactie


      Let op. Het e-mailadres is niet verplicht maar hou er rekening mee dat deze wel gepubliceerd.

      Register New Account
      Wachtwoord opnieuw instellen