Bollywood Blues verkozen tot WereldFilmCanon


Dinsdagavond 17 februari is Bollywood Blues van regisseur Rishi Chamman in Filmhuis Den Haag tijdens de eerste aflevering van de reeks ‘Cultuur & Cinema’ door het publiek gekozen tot favoriete film en zo vastgesteld tot WereldFilmCanon. In Bollywood Blues probeert de 23-jarige Monique de ideale dochter te zijn voor haar traditionele Hindoestaanse ouders. Wanneer haar vader wil dat zij na haar studie trouwt, raakt ze verscheurd tussen haar eigen toekomstdromen en die van hem.

Kosmopolis Den Haag organiseert vier filmavonden in Filmhuis Den Haag, waarbij steeds één cultuur centraal staat. Gisteravond vond de eerste filmavond plaats: de Hindoestaanse. Drie bekende gasten van Hindoestaanse afkomst presenteerden hun favoriete film waarvan ze denken dat wanneer mensen die film zien, ze ook meer zullen begrijpen van de betreffende cultuur.

Na de presentaties was het de taak aan het publiek om te bepalen welke van de drie films diezelfde avond in de bioscoopzaal vertoond zou worden. De presentatie van Bollywood Blues door Sharmila Badloe was zo overtuigend dat een meerderheid van het publiek koos voor Bollywood Blues. De filmmaker Rishi Chamman en hoofdpersoon Monique Badloe waren hierbij aanwezig.

Bollywood Blues werd ook gekozen voor de WereldFilmCanon: een lijst van films die een indringende kijk geven op uiteenlopende culturen.

VERTONINGSDATA

24 februari – TV Première om 23.30 uur op Nederland 2 bij de NPS

21 februari – Vertoning en debat in het Sarnamihuis o.l.v Tanja Jadnanansingh Brouwersgracht 2, Den Haag. Tel.: 070- 3651828. email: info@sarnamihuis.nl

22 februari – Vertoning in het filmhuis Den Haag. Filmhuis Den Haag, Spui 191. Voor meer informatie: www.kosmopolisdenhaag.nl

De filmmaker Rishi Chamman en de hoofdpersoon Monique Badloe zijn bij beiden vertoningen aanwezig.

Reacties
  1. Reply
    SKMbeats
    maart 7, 2009 om 7:37 am

    Ik heb de documentaire ook gezien en had volgens “modern” gebruik mijn schoen willen pakken en het naar de kop van de vader van de hoofdpersoon willen gooien… en dan druk ik me nog mild uit.

    Als Nederlandse Hindoestaan ken ik de cultuur van binnenuit en vooral de domme arrogantie waarmee Hindoestaanse ouders, die vaak niet verder zijn gekomen dan de Mulo, zich bedienen als het gaat om hoe je je kinderen dient op te voeden.
    Ouders die zelf met de stok,riem en/of harde hand zijn groot gebracht , zelf als kind te maken hebben gehad met bedreigingen “als je dit of dat niet doet dan schop ik je het huis uit” of “ben je mijn kind niet meer” menen op latere leeftijd als ze zelf kinderen hebben, deze belachelijke vorm van “opvoedkunde” toe te passen op hun kinderen.
    Niet omdat ze 100% zeker weten dat deze starre, bekrompen manier van opvoeden het beste is “je doet wat ik zeg of ik gelijk heb of niet”, maar gewoon omdat deze “opvoeders” het niet beter weten.
    De manier waarop de vader uit deze film zijn dochter aan het brainwashen is met “samenwonen, dat woord wil ik niet horen,etc” (arghhh!!! ) getuigt van deze starheid.
    Mijn hand reikte naar mijn schoen en als die voor me had gestaan had ie het echt in zijn smoel gekregen. Daar stond die eikel zijn dochter te intimideren, zijn dochter die wel gestudeerd had,maar natuurlijk wist hij het beter, hij is immers de vader…
    Of je dochter nou dokter, advocaat of ingenieur is geworden, dat maakt niet uit binnen de Hindoestaanse cultuur op koelie-niveau, als vader-moeder heb je het recht om altijd gelijk te hebben en dien je als dochter of zoon het achterlijke gelul te accepteren van iemand die die niet verder is gekomen dan de tafels van 5 op te dreunen.

    De fout qua opvoeding lag ook deels bij de dochter, bij wie duidelijk was dat ze nog steeds een meisje was van rond de 10 jaar, in een volwassen lichaam en nooit echt in opstand durfde te komen behalve dan wat jammerlijk klagen waarom ze wel of niet iets mocht.
    Je hoorde het aan haar stem, haar kinderlijke manier van reageren op anderen. Deze jongedame is op weg naar volwassenheid nog niet gebroken om net als bij vogels in de rui van vederdracht te wisselen om zo weerbaarder en volwassener te worden. Ze heeft alle middelen om zelfstandig te zijn van een een goede opleiding tot eigen auto, maar kiest toch het bekende, het “veilige” namelijk het ouderlijk gezag, bang om er alleen voor te staan i.p.v. dat ze hulp zoekt bij andere gelijkdenkende familieleden of vrienden/kennissen. Oorzaak?
    De non-opvoeding van de ouders als het gaat om je kinderen zelfstandig te laten worden of op eigen benen te laten staan, schiet hier duidelijk te kort. Niks op kamers wonen, een eigen wereld opbouwen buiten het ouderlijk gezag om je zao verder te ontwikkelen en misschien op die manier gelukkiger te worden. Nee, Monique de hoofdpersoon , gaat pas het huis uit als ze aan de man is. Zo gaat het al eeuwen lang op het Indiase en Surinaamse platteland en of we nu in het Westerse, Hollandese kikkerlandje wonen, we gaan als Hindoestanen rustig door met deze vorm van non-opvoeding.
    De moeder doet gewoon mee aan deze onzin, waarschijnlijk heeft de moeder al in het begin van het huwelijk al besloten om wijs haar mond te monden als het om de opvoeding gaat als ze haar huwelijk wilde redden en de nodige klappen bespaard wilde blijven.

    Ik kan het niet geloven dat sommige Hindoestanen de Indiaas-Surinaamse plattelandsopvoeding nog steeds denken te kunnen toepassen op kinderen, jongeren van nu, maar nogmaals,ik begrijp wel waarom het gebeurt, maar walg er tegelijkertijd van.
    Het is de macht der gewoonte, onwetendheid en soms gewoon arrogante domheid.

    Gelukkig zie ik ook een steeds grotere groep Hindoestanen die werken in het onderwijs of te maken hebben met opvoedkundig verwante beroepen, die andere Hindoestanen doorgeven dat bepaalde vormen van Hindoestaanse opvoeding in een moderne samenleving niet meer kunnen omdat ze schadelijk,asociaal zijn en vooruitgang tegenhouden.
    Het feit dat het percentage zelfmoordpogingen onder Hindoestaanse meisjes en vrouwen al jaren erg hoog is in Nederland zou de ogen van veel ouders en familieleden moeten openen, maar liever houdt men de ogen gesloten… als de o-zo-heilige Hindoestaans-Surinaamse plattelandscultuur maar in stand wordt gehouden in Nederland. Ten koste van alles..,het geluk of het leven van je bloedeigen kind!

    Schrijf een reactie


    Let op. Het e-mailadres is niet verplicht maar hou er rekening mee dat deze wel gepubliceerd.

    Register New Account
    Wachtwoord opnieuw instellen