Ageas-belegger verslikt zich in dure Indiase deal


De grootste verzekeraar van het land daalt met bijna 5 procent op de beurs nadat beleggers het prijskaartje hebben gezien van een nieuwe investering in de Indiase schadeverzekeraar RSGI.

Ageas 

 kondigde woensdag aan dat het  186 miljoen euro neertelt voor een belang van 40 procent in RSGI, voluit Royal Sundaram General Insurance. Dat is een toptienspeler op de Indiase verzekeringsmarkt, die vooral sterk staat in auto- en ziekteverzekeringen. Met een premie-inkomen van 321 miljoen euro en een nettowinst van 10 miljoen euro is RSGI niet bepaald een grote speler. Maar RSGI is wel een sterke groeier: de afgelopen drie jaar gingen de premie-inkomsten en de nettowinst respectievelijk met 19 en 55 procent de hoogte in. 

Strategisch plan

India is zeker geen nieuwe markt voor Ageas. De verzekeringsholding is al ruim tien jaar actief in het Aziatische land via IDBI Federal Life Insurance. Die joint venture, die samen met lokale financiële spelers werd opgericht, is actief in levensverzekeringen. Ageas heeft er een belang van 26 procent in.

De beslissing om zijn positie in India te verstevigen, past in het nieuwe strategische plan dat Ageas midden september had gepresenteerd, vertelt topman Bart De Smet. ‘We hadden toen al laten verstaan dat we ons verder wilden ontwikkelen op de Aziatische markten waarin we vandaag al actief zijn, zoals India. De nadruk daarbij ligt veeleer op schadeverzekeringen.’

Hoog prijskaartje

Toch lijkt niet iedereen overtuigd van de nieuwe aankoop van Ageas. Op de Brusselse beurs krijgt het aandeel woensdag een stevige tik, al zitten ook de wat lager dan verwachte derdekwartaalcijfers daar voor iets tussen. Analist Jason Kalamboussis van KBC Securities noemt de Indiase investering een belangrijke stap voor Ageas. Maar hij vraagt zich af of de verzekeraar niet te veel op tafel legt voor RSGI. ‘Een winst van 10 miljoen euro lijkt ons wat pover voor een bedrijf dat in totaal 40 keer hoger wordt gewaardeerd’, klinkt het in een eerste reactie. 

40

Prijskaartje

Volgens analisten van KBC Securities wordt het Indiase RSGI op liefst 40 keer de jaarwinst over 2017 gewaardeerd in de nieuwe deal van Ageas.

‘Die jaarwinst lijkt op zich misschien niet zoveel’, geeft De Smet toe. ‘Maar met deze investering rekenen we vooral op een sterke toekomstige groei. Net daarom hebben we gekozen voor een bedrijf dat al een zekere maturiteit heeft. We kiezen met RSGI niet voor een schadeverzekeraar die helemaal van nul moet beginnen en waar je nog veel extra kapitaal in moet investeren. Dat heeft wel tot gevolg dat we een iets hogere prijs hebben moeten betalen. Maar daarmee hebben we dus groei gekocht, de winsten zullen later volgen.’

Bart De Smet, de CEO van Ageas.
©Dieter Telemans

Hoe belangrijk wordt India straks als winstmotor voor Ageas?

Bart De Smet: ‘De Indiase markt is enigszins vergelijkbaar met de Chinese. We zijn ervan overtuigd dat het land op termijn een even sterke groei zal kennen als China de voorbije tien jaar. Al zal die groei zich misschien minder snel kristalliseren dan in China. Terwijl in China de grote lijnen worden uitgestippeld door één partij, zijn de administratieve processen en de politieke besluitvorming in India minder eenduidig.’

‘Daar tegenover staat dat we nog een heel gamma schadeverzekeringen kunnen uitbouwen voor de snel groeiende middenklasse. Vandaag zijn autopolissen de meest verkochte schadeverzekeringen in India. Een brandverzekering, zoals we die hier kennen, is in India nog lang niet ingeburgerd.’

Vandaag blijft China, waar Ageas sinds 2001 samenwerkt met lokale partner Taiping Life, jullie belangrijkste bruggenhoofd in Azië. Maar de malaise op de Chinese beurzen woog ook in het derde kwartaal op jullie cijfers.

De Smet: ‘In onze levensverzekeringstak hebben we daardoor inderdaad boekhoudkundige waardeverminderingen moeten nemen op onze investeringsportefeuille. Maar dat zijn dus niet noodzakelijk definitieve verliezen. We zijn ook strenger dan veel van onze Aziatische concurrenten in de manier waarop we onze investeringsportefeuille waarderen. We boeken al een waardevermindering als een aandeel in onze portefeuille in een bepaald kwartaal 25 procent onder zijn aankoopwaarde is gezakt, of als het gedurende 12 maanden onder die lat is gegaan. Andere spelers doen dat pas na een daling met 50 procent.’

Bemoeilijkt de steeds bitterder wordende handelsoorlog tussen de VS en China jullie business niet ? 

De Smet: ‘Dat heeft niet direct een impact op onze activiteiten als verzekeraar in China. Na een moeilijk eerste kwartaal, waar we de gevolgen moesten dragen van de beslissing van Peking om de verkoop van een bepaald type koopsomproducten aan banden te leggen, deden we het zeer goed in het tweede en derde kwartaal. We groeien er nu met 7 procent, terwijl de rest van de markt is geslonken met 5 procent. Ons aantal lokale verzekeringsagenten waarmee we deze verkoopcampagnes voeren, is intussen gestegen tot 520.000.’

Tijdens uw investeerdersdag in Londen liet u verstaan dat Ageas ook zou kijken naar koopkansen in België. Zo’n opportuniteit biedt zich aan nu de Chinese holding Anbang overweegt Fidea in de etalage te zetten. 

De Smet: ‘Fidea stond enkele jaren geleden ook al in de etalage. Toen hebben we ernaar gekeken, maar uiteindelijk besloten om het niet te kopen. Op dit moment ligt er nog geen concreet verkoopsdossier rond Fidea op tafel, bij mijn weten. Maar eens dat er zou zijn, dan gaan we dat zeker bestuderen.’


Bron:
https://www.tijd.be/ondernemen/financiele-diensten-verzekeringen/ageas-belegger-verslikt-zich-in-dure-indiase-deal/10069222.html

Reacties

      Schrijf een reactie


      Let op. Het e-mailadres is niet verplicht maar hou er rekening mee dat deze wel gepubliceerd.

      Register New Account
      Wachtwoord opnieuw instellen