Een nabeschouwing van divali


Heilige feestdagen en politieke partijen hebben met elkaar in zoverre wat te maken dat er in allebei de gevallen strikt wordt gewerkt met geboden en concepten. Dit houdt in; een onvoorwaardelijk respect voor wat er in het boekje staat, ook al roept de praktijk vele vragen en bedenkingen op. Bij zowel het lidmaatschap van een politieke partij als van een geloof verwacht men vanwege diens/dier loyaliteit/eerbetoon eraan, een zekere beloning.

Op divali krijgt het huis van vele Hindu gelovigen, dat qua schoonmaak het hele jaar door werd afgejast, opeens een ultieme schoonheidsbehandeling. De onmisbare doks wordt met smart helemaal onder in de diepvrieskist bedolven en wordt daarmee de weg vrij gemaakt voor vegetarische recepten; geregelde krachttermen in de doodgewone omgangstaal worden geforceerd tot lijzige eufemismen en gedraagt men zich tegenover elkaar buitengewoon correct, etc. De weg voor de komst van Lakhsmi moet die dag geplaveid en geolied zijn. Er mag geen zweem van een conflict of corrumperend gedrag in het luchtruim hangen.

Het meest onbegrijpelijke voor een niet-overdreven-gelovige als ik is bij zo’n dag het volgende: Divali wordt gezien als een oogstfeest, inhoudende dat in het bijzonder landbouwers er veel profijt aan zouden willen hebben. Men hoopt middels het creeren van een lumineuze ambiance rondom de eigen woning, de geldschietende godin Lakhsmi binnen te kunnen lokken met een attach?koffer vol geld. Figuurlijk verwacht men veel geluk bij bijvoorbeeld het gokken en ‘gamblen’. Gokken mag, echter: alcohol, vis en vlees moeten, tot deze dieetdag niet echt voorbij is, streng verboden zijn.

Bezien en beredeneerd vanuit de ethiek van het geloof is het ronduit absurd dat men op deze wijze God kapitalistische en materialistische eigenschappen toedicht. In de uitleg van divali via OHM werd er door een geleerde Indiase mevrouw benadrukt dat de godin Lakhsmi tijdens haar avondlijke wandeltocht er vooral op zou letten welk huis er zo schoon en verlicht mogelijk bij zou liggen om er binnen te kunnen wandelen. Deze eer zou bijgevolg een gezin/individu dat zich niet kan veroorloven om het huis schoon en aantrekkelijk te houden, niet te beurt vallen.

Tot slot: Als er op divali gegokt kan en mag worden, waarom mag er geen vlees vis en alcohol genuttigd worden? Ik begrijp dat het mijden van vlees en vis op deze ‘heilige’ dag verband houdt met het feit dat men geen levende wezens mag ontzielen. En hier komt de contradictie: Als er vanuit de (super)markt vlees en vis worden gehaald, zijn deze inmiddels ontzield door anderen. Met andere woorden: er staat geen gebod op het nuttigen van stoffelijke resten. De consument is niet medeplichtig aan de dood van deze wezens maar helpt juist de schepper een handje de stoffelijke resten op een waardige manier ‘op te bergen’.

Alcohol houdt verband met de nuchterheid van geest waarmee men de mantra’s moet opdissen. Een paar glazen wijn of bier hoeft het bewustzijn van een gelovige toch niet dusdanig te vernauwen dat die glossolalie uitstoot tijdens het bidden. Ik concludeer dat juist de strenggelovigen de divali reduceren tot een klucht en dus tot voer voor modern/liberaalgelovigen als ondergetekende. Ik zou Lakhsmi willen adviseren: pak een emmer met water en sop, een bezem (voor mijn part van het merk: Super-Motjo), wandel onbedremmeld het huis van een individu met een correct gedrag en karakter binnen en reinig het helemaal. Zo heeft u tenminste wat te doen !

Rabin Gangadin

Reacties
  1. Reply
    Gast
    oktober 30, 2006 om 5:29 pm

    goh weer een hindoe die denkt dat je met divali mag gokken, waar gaat het naar toe 😕

  2. Reply
    Gast
    oktober 31, 2006 om 11:29 am

    Als men gasten verwacht, zorgt men er ook voor dat het extra schoon uitziet. Op Divali haalt men als het ware de Godin van welzijn binnen. Het is dan toch niet vreemd dat veel Hindoes op die dag veel tijd besteden aan huiselijk hygiene en innerlijke reinheid m.b.t. voedsel. Als je er niet in gelooft, hoef je niks te doen, of misschien toch wel; erover schrijven en weer vegen met een eigen merk zeep.

  3. Reply
    Gast
    november 3, 2006 om 8:30 am

    Als je meent wat je schrijft, ben je geen modern/liberaalgelovige (alinea 6) maar, zoals je jezelf eerder noemde in alinea 5, een opbergplaats voor stoffelijke resten. In de volksmond heet dat Kabra Sthaan.

  4. Reply
    Gast
    november 3, 2006 om 8:30 am
    Inder.

    Het huis schoonmaken om “Welvaart en Geluk” binnen te halen, is Jip & Janneke taal. Het probleem is dat grote groepen Hindoes het letterlijk opgevat hebben.
    Leven het hele jaar door als een zwijn en willen met Divali het Ultieme geluk binnen halen. Of door 1 X per jaar een Puja thuis te doen, gevrijwaard worden van rampspoed. Dream on. Als dat de goede weg was, waarom is er dan zoveel leed onder ons? Wij zijn te zwak om het juiste pad te bewandelen.
    Vergeet niet dat Hindoeisme orthopraxie (juist handelen)en geen orthodoxie (juist geloven) predikt.

    Groetjes.
    HCC Wijchen.

  5. Reply
    Gast
    november 3, 2006 om 10:07 am
    Aan: HCC Wijchen

    De ene Jip & Janneke uitdrukkingswijze bestrijden met :
    * afasie &
    * onlogica
    is ook weer niet de sublieme oplossing waar een ieder op zit te wachten.

    Kritische lezing van de tekst levert juist op dat het vele Hindoes juist aan karaktervastheid ontbreekt in hun godsdienstuitoefening. De Divali wordt door hen gebruikt om de zonde van het hele jaar gelijk een straffe windvlaag

  6. Reply
    Gast
    november 4, 2006 om 2:00 am
    Inder

    Als ik de laatste twee zinnen van het artikel lees, stel ik vast dat de schrijver onvoldoende respectvol met “Lakshmi” omgaat. Heeft hij het over z’n buurmeisje of zo?

    Zo iemand lijkt mij niet de juiste persoon om anderen te bekritiseren, hoe fout die ook zijn.

  7. Reply
    Gast
    november 5, 2006 om 1:06 am
    Aan HCC Wijchen

    Ik vraag me af hoe jij leeft!

  8. Reply
    Gast
    november 6, 2006 om 10:40 pm
    Zo is het

    Het is absurd dat God , althans een goddelijke figuur als Lakhsmi, uitgebeeld wordt in een menselijke gedaante.

    Volgens het over-ver-gevorderde Hindoesme is God onstoffelijk en onlichamelijk ; meer een KRACHTENVELD , te vergelijken met het electro-magnetisme !

    De goddelijke afbeeldingen als: Lakhsimi, Shiva, Krishna etc., zijn van oorsprong KRACHTENVELDEN.

    Omdat het te ingewikkeld was de goegemeente aan het verstand te brengen om welk krachtenveld het ging, begon men op basis van de goddelijke functie ervan een voorstelling van te maken d.m.v. een menselijke gedaante met bepaalde lichaams kenmerken.

  9. Reply
    Gast
    november 16, 2006 om 11:23 am
    late divali-vierder

    Is Divali een heilige feestdag ?
    Hoe en waarom eigenlijk ?

    De dag waarop Ram zijn gekidnapte vrouw Sita, m.m.v. Kader Khan , sorry Hanuman, wist te bevrijden, werd zijn terugkeer na zijn afloop van diens verbanningsperiode, verwolkomd met dia\’s.
    Deze dia\’s werden aangestoken om Ram de weg naar zijn dorp te wijzen zodat hij niet kon verdwalen.

    Wat is hier zo heilig aan ?
    De dag waarop de zoon/dochter van bepaalde ouders na een langdurig weggeweest te zijn terugkeert, is toch niet meer zo heilig dat er op die dag uiterst rein en vroom gehandeld dient te worden ?

    Welke kenner kan hier commentaar op geven ?

Laat een antwoord achter aan Gast Annuleer reactie


Let op. Het e-mailadres is niet verplicht maar hou er rekening mee dat deze wel gepubliceerd.

Register New Account
Wachtwoord opnieuw instellen