Chinezen beter met internet dan Amerikanen
Hoewel Chinezen pas gemiddeld zes en een half jaar ervaring hebben met internet tegenover Amerikanen negen jaar, maken ze meer gebruik van de mogelijkheden van het wereldwijde web. Dit blijkt uit onderzoek van Netpop, een Amerikaans bureau dat onderzoek doet naar breedbandgebruik. In China nemen sociale media en online onderzoek nu al een belangrijkere plaats in dan in de VS. Dit komt onder andere naar voren in het gebruik dat Chinezen maken van de meningen van andere internetgebruikers. Chinese consumenten laten zich bij 58 procent van hun aankopen op het internet leiden door de ervaringen van andere online-consumenten.
In Amerika bedraagt dit percentage negentien procent. Verder besteden Chinese internetters 3,4 uur aan het online zoeken naar het beste product, terwijl hun Amerikaanse tegenhangers daar gemiddeld 2,9 uur voor over hebben. Ouder Het onderzoek laat zien dat Amerika te maken heeft met de wet van de remmende voorsprong. Zo is de gemiddelde breedbandgebruiker daar 42 jaar oud, terwijl deze in China gemiddeld 32 jaar oud is. Verder maakt 75 procent van de Chinese internetgebruikers gebruik van het internet op het werk, tegenover slechts 41 procent van de Amerikaanse webgebruikers. Tot slot maken de Chinezen voor hun aankopen meer gebruik van zoekmachines.
Gabor Mooij