“Bewustzijn over kwaliteit voedsel vormt uitdaging voor Indiase tuinbouw”


“Als de pandemie over is willen we niet terug naar het oude normaal,” zegt Kunal Kasera. “We denken dat we het beter kunnen doen.” Kunal is de oprichter van Trufarm, een agtechbedrijf dat recent opgestart is in de stad Kanpur in Uttar Pradesh, India. Op dit moment hebben ze een farm van 930 m2, waar ze exotische bladgroenten telen die wordt verkocht onder merknaam Freshgram. De farm is ook een R&D plaats voor hun verschillende B2B klanten.

Al is de tuinbouw de grootste sector in India, waarin meer dan 65% van de populatie werkzaam is, er zijn dingen aan het veranderen. “Op dit moment groeit de tuinbouw in India snel. Veel nieuwe bedrijven zijn gestart en gebruiken moderne technologie. Daardoor is de teelt mogelijk van nieuwe gewassen zoals blauwe bessen, wat hiervoor niet kon in India,” zegt Kunal.

Hij gelooft dat dit goede veranderingen zijn. “Het mooie van CEA is dat het de meeste uitdagingen voor telers wegneemt, omdat er geen externe factoren zijn die de groei beïnvloeden. We bereiken de optimale gewasopbrengst door het beheersen van alle parameters. Ik geloof er sterk in dat er in de komende jaren meer en meer telers zullen beginnen met bedekte teelten, vanwege de grote voordelen. De resultaten zullen meer en meer mensen motiveren om gebruik te gaan maken van agrarische technologieën.” TruFarm is een van deze technologie gedreven bedrijven.

De missie van TruFarm is het herontwikkelen van de huidige voedselsystemen, door de teelt dichter bij de plaats van consumptie te brengen. Het bedrijf werkt in lijn met de speerpunten van de VN, en recent hielden ze ook een voedingsactie, waarbij ze kansarme kinderen voorzagen van voedzaam eten.

“Op dit moment wordt teveel van ons zoet water gebruikt voor traditionele tuinbouw. We weten dat water schaars is in veel landen, ook in India. Met ons systeem bewijzen we dat het mogelijk is om minstens 90% minder water te gebruiken en dezelfde opbrengst te behalen.”

Naast bladgroenten zoals basilicum en peterselie, is het bedrijf ook begonnen met proeven voor chilipepers, paprika’s, kurkuma en aardbeien. De plantengenetica komt allemaal van Europese veredelaars. Door het gesloten systeem zijn er geen chemische gewasbeschermingsmiddelen nodig. Dit is een van de belangrijkste doelen voor TruFarm, legt Kunal uit. “We hebben onderzoek gedaan met lokale producten van de markt en vonden chemicaliën op onze spinazie. Dezelfde spinazie die ons lichaam zou moeten versterken met ijzer, zorgt ook dat we gevaarlijke stoffen binnenkrijgen.”

Daarom is één van Kunal’s doelen het verhogen van het bewustzijn onder consumenten. “Ik geloof dat veel consumenten zich niet bewust zijn van de voordelen van het eten van goed voedsel. Mensen besteden makkelijk 1000 roepies aan een merk t-shirt wat ze een paar keer per maand aanhebben, maar ze staan sceptisch tegenover het kopen van gewasbeschermingsvrije producten voor een hogere prijs. Terwijl dat hun resistentie zou verhogen in deze lastige tijden. Daarom zijn telers terughoudend met het telen van voedsel zonder gewasbescherming, omdat ze er misschien geen goede prijs voor krijgen. Bewustzijn creëren onder de mensen over de kwaliteit van voedsel is een uitdaging voor de Indiase tuinbouw.”

Voor meer informatie:
Kunal Kasera
Founder
TruFarm Co.
www.trufarmco.com



Lees verder op:
https://www.groentennieuws.nl/article/9312324/bewustzijn-over-kwaliteit-voedsel-vormt-uitdaging-voor-indiase-tuinbouw/

Reacties

      Schrijf een reactie


      Let op. Het e-mailadres is niet verplicht maar hou er rekening mee dat deze wel gepubliceerd.

      Register New Account
      Wachtwoord opnieuw instellen