Zeventien schepen met graan liggen klaar in Oekraïense havens


Sinds het uitbreken van de oorlog blokkeert Rusland de havens van Oekraïne. Alleen al in Odessa ligt twintig miljoen ton aan graan te wachten om in schepen naar diverse landen in onder meer Afrika en het Midden-Oosten te worden vervoerd. 

Oekraïne is een van de grootste graanleveranciers in de wereld. In ontwikkelingslanden dreigde een hongersnood te ontstaan, terwijl het graan bederft. Rusland bleef echter lang de export blokkeren. Ze gebruikten het als dwangmiddel. De Westerse landen moesten de sancties tegen het land opheffen.

Bang voor smokkel

Eind vorige week werd na bemiddeling door Turkije dan toch een deal gesloten. Afgesproken is dat Oekraïne de graanschepen veilig de haven uit mag begeleiden. Rusland zal daarbij niet ingrijpen. Turkije krijgt een rol om schepen te inspecteren. Een eis van de Russen, die bang zijn dat anders op de terugweg wapens het land in worden gesmokkeld.

In het akkoord staat ook dat Russisch graan en kunstmest ongehinderd geëxporteerd mogen worden via de Zwarte Zee. 

‘Graanschuur’ Oekraïne

Oekraïne was voor de oorlog een van de grootste exporteurs van graan ter wereld. Veel landen uit voornamelijk Afrika en Azië zijn voor hun voedselvoorziening afhankelijk van het relatief goedkope graan uit Oekraïne. 3,62 miljoen ton ging vorig jaar naar naar Egypte, 3,22 miljoen naar Indonesië. 

Als de export van het graan uit Oekraïne volledig stil zou blijven liggen, dreigt er volgens de Verenigde Naties een hongersnood voor miljoenen mensen. Bovendien is ook een deel van de graanoogst in India (droogte) en in de Verenigde Staten (nat) mislukt door het slechte weer.

Het westen hoeft niet bang te zijn voor een hongersnood, wel heeft de graancrisis flinke gevolgen voor onze portemonnee. De prijs van brood is flink gestegen.

De Oekraïense president Volodymyr Zelenskiy stelde vrijdag al bij een bezoek aan de haven van Chornomorsk dat zijn land “volledig klaar was” om te beginnen met de scheepvaart.  

Het eerste schip dat gaat varen, worden gezien als test, Is de route veilig? Zo liggen er bij Odessa mogelijk mijnen onder water. Pas als het veilig is, zullen meerdere schepen vertrekken. Waar het eerste schip heen gaat, is niet bekend. Volgens de Verenigde Naties heeft Somalië prioriteit.

Een dag nadat de graandeal werd gesloten, voerde Rusland een raketaanval op Odessa uit. Het is dan ook maar de vraag of Poetin de schepen ongemoeid laat varen. Maar de schepen kunnen niet vertrekken zonder dat een verzekeraar zich garant stelt.

Dekking

Bij zeevaart zijn de verzekeringseisen ingewikkeld. Over de schade die ontstond na het stranden van de Ever Given wordt nog steeds geruzied. Wie moet wat betalen? 

De Britse verzekeraar Lloyd’s, de grootste scheepvaartverzekeraar ter wereld, heeft nu gezegd dat de schepen die uit de Oekraïne vertrekken ‘betrouwbare dekking’ zullen krijgen.

“Het herstel van deze graanvoorraden is van vitaal belang om de wereldwijde voedselonzekerheid aan te pakken in deze moeilijke tijden”, aldus Patrick Tiernam, hoofd markten bij de verzekeraar.  Er moet wel begeleiding zijn van de marine en ook moet er een strategie zijn om eventuele mijnen te ontwijken.

 



Lees verder op:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5324153/graan-oekraine-rusland-broodprijs

Reacties

      Schrijf een reactie


      Let op. Het e-mailadres is niet verplicht maar hou er rekening mee dat deze wel gepubliceerd.

      Register New Account
      Wachtwoord opnieuw instellen