Uitgelicht: Prosus voelt structurele rugwind


ABM FN-Dow Jones –
vrijdag, 3 juli 2020 20:58

Topman Bob van Dijk voorspelde afgelopen week dat Prosus sterker uit de coronacrisis gaat komen, omdat mensen als gevolg van de coronamaatregelen nog meer via internet bestellen. “En die verandering is structureel”, meldde van Dijk stellig.

Marketingkosten zijn zelfs nauwelijks meer aan de orde bij de maaltijdbezorgtak, illustreerde Larry Illg, CEO van Nasper Ventures, deze ontwikkeling tijdens een online vergadering met analisten. “Mensen vinden deze bezorgdiensten vanzelf wel, uit noodzaak.” Het aanbod van restaurants en bezorgers is dan ook de beperkende factor, niet de vraag, benadrukte hij.

Prosus verraste deze week met sterke groeicijfers over het afgelopen boekjaar, dat liep tot en met maart.

De omzetgroei overtrof de verwachtingen met 23 procent, tot 21,5 miljard dollar. Bij de Chinese internetreus Tencent groeide de omzet met 21 procent. Prosus heeft daarin een belang van 31 procent, dat bijna 90 procent van de boekwaarde uitmaakt. Daarbij moet opgemerkt dat de resultaten van Tencent niet helemaal actueel zijn.  

Analisten waren vooral onder de indruk van de omzetgroei van 33 procent bij de diverse investeringen in e-commerce, tot 4,3 miljard dollar. Bij maaltijdbezorging, dat wil zeggen het Braziliaanse iFood, Swiggy in India en het Duitse Delivery Hero, verdubbelde de omzet zelfs tot 0,8 miljard dollar, ondanks alle tegenwind van lockdowns tegen het coronavirus.

Terwijl de kernwinst van Prosus met 13 procent steeg, wat volgens sommige analisten enigszins tegenviel, daalde de kaspositie met ruim 300 miljoen dollar door diverse investeringen, onder andere in de maaltijdbezorgbedrijven in India en Brazilië, van in totaal 1,3 miljard dollar.

Prosus kan dit echter lijden en blijft zeer ruim bij kas. Speculaties over mogelijke aanwending van die ruime oorlogskas waren na de jaarcijfers niet van de lucht.

Vorig jaar greep Prosus nog mis in de overnamestrijd om de Britse maaltijdbezorger Just Eat, dat inmiddels wordt ingelijfd door het Nederlandse Takaeway.com. 

Inmiddels zou de blik van Prosus gericht zijn op de advertentietak van Ebay, meldde  Bloomberg. In het maaltijdbezorgsegment zou Prosus azen op het belang van 35 procent van Just Eat Takeaway in iFood, volgens hetzelfde persbureau.

Prosus-CEO Van Dijk hield zich wijselijk op de vlakte en zei nog niet te weten of de investeringen in e-commerce of maaltijdbezorging nu over hun piek heen zijn.
 
Hij benadrukte integendeel dat de ruime kaspositie in deze moeilijke tijd juist het verschil kan maken, nu andere spelers zich door de crisis noodgedwongen terugtrekken. Prosus heeft het nodige huiswerk al gedaan: in het afgelopen jaar werden 5.000 mogelijke deals bekeken en slechts een vijftigtal goedgekeurd.

De vraag is misschien nog wel of Just Eat Takeaway zijn rivaal alsnog in het zadel wil helpen in Zuid-Amerika, door het belang in iFood te verkopen.

Topman Jitse Groen van Just Eat Takeaway denkt als een strateeg op mondiaal niveau, liet hij eerder blijken. Maar ook Groen moet selectief zijn in het kiezen van zijn slagvelden. Just Eat Takeaway is bezig een grote slag te slaan in de Verenigde Staten met GrubHub, ook om de andere grote rivaal Uber de voet dwars te zetten in zijn thuismarkt.

Opgeven van Brazilië kan in het licht van die grotere deal een aanvaardbare concessie zijn.

Het aandeel Prosus sloot de week na alle cijfers en speculaties af met een koerswinst van 5 procent. 

Niet onbelangrijk daarbij was vermoedelijk dat het bedrijf liet weten dat grootaandeelhouders Naspers geen plannen heeft om meer aandelen te verkopen. Omdat beleggers daar rekening mee hielden, werd de koers gedrukt. Dat Prosus een plekje in de Euro Stoxx 50 mag gaan innemen in september zal ook niet ongunstig zijn voor de koers.

Vooralsnog bepaalt het belang in Tencent grotendeels de waarde van het aandeel Prosus. Een groot vraagteken voor beleggers blijft hoe de korting op de koers van het Chinese deelneming zich zal ontwikkelen. 

UBS zag het deze week zonnig in. Het koersdoel voor Prosus werd een paar euro verhoogd, omdat het belang in Tencent meer waard kan worden én omdat de korting op dat belang zou kunnen afnemen.


Mis nooit meer een LYNX Morning Call: vanaf nu sturen wij u per e-mail dagelijks het laatste beursnieuws via de LYNX Beursupdate.




Lees verder op:
https://www.deaandeelhouder.nl/nieuws/2020/07/03/uitgelicht-prosus-voelt-structurele-rugwind/

Reacties

      Schrijf een reactie


      Let op. Het e-mailadres is niet verplicht maar hou er rekening mee dat deze wel gepubliceerd.

      Register New Account
      Wachtwoord opnieuw instellen