Stemcontouren vervuld van een vurige bezieling


De zanger Oemar Wagid Husein is onlangs bejubeld en overladen met eerbewijzen betreffende zijn eclatante zangcarrière en terecht uitgeroepen tot de beste vocalist binnen het Hindoestaanse zangrepertoire. Het is echter nog steeds onduidelijk wat er in de mogelijke oorkonde gestaan heeft en/of die echt wel opgemaakt is geweest door een vakjury. Waar bestond de eventuele Award uit? Hopelijk niet uit een doks en een handjevol SRD’s.

Hoewel het verlaat is wil ik, zonder dat ik mij omgord met een vakjury lidmaatschap maar hier oordeel vanuit mijn officium als stront eigenwijze muziekluisteraar, namens The Indian Feelings, bij uitstek het podium voor Hindoestaanse kunst, nijverheid en vakmanschap, alsnog eer betuigen ten adresse van deze zanger , maar dan op de Indian Feelings stijl, in welk geval: onvervaard, analytisch en kritisch.

ImageOemar Wagid Husein is een telg uit een als zeer muzikaal aangeschreven familie, gezegend met de kwaliteiten van vormscheppende meesters in de toonkunst. Namen als: Hafisch Khan, Khaliel, Jack (keyboard players) Rakieb (dholak) , Sherif (saxofoon), Shaheed (vocaal) etc. spreken niet alleen voor zich maar bestrijken een substantieel gedeelte van de latente encyclopedie van de Surinaamse Hindoestaanse popmuziek. Speculatief zou je kunnen redeneren dat indien deze familie het levenslicht had aanschouwd in een land als India, heden acteurs op hun songs in films zouden playbacken terwijl de muzikanten onder hen de verantwoordelijkheid zouden hebben voor de background soundtrack.

Suriname is een ontwikkelingsland, misschien veel meer in geestelijk – (= kennis economie) dan in fysiek/materieel opzicht. In dit land ligt onverlet de basis voor een totale miskenning waardoor niemand er de weg kan worden gewezen welke kan leiden tot de ontdekking van het eigen ware IK. Onderling wantrouwen jegens elkaars kwaliteiten en een schromelijke onderschatting van elkaar, vormt de ruggengraat van de Surinaamse volkssaamhorigheid. Nederland zou in dit opzicht als “gelijkmaker “ in beeld moeten treden, ware het niet dat veelal marketingaspecten , in de zin van economische .–en financiële levensvatbaarheid, velen op de schreden doen terugkeren en hen in het amateurisme en hobbyisme doen verzanden.

Te midden van de klankenstroom en tussen het enthousiasme en de misprijzingen door sommigen, heeft Oemar altijd voor een niet te verzadigen publiek gestaan. Een publiek dat steeds maar nieuwe liederen van hem verlangt en zich niet afvraagt of dit leven van zingen en behagen op den duur wel vol te houden zal zijn. Onder het gesternte plafond wiegen luisteraars op de klanken van deze stemkunstenaar. Oemar Wagid Husein vertegenwoordigt wat dat betreft het domein van de Hindoestaanse zangkunst.

Hij heeft zich door de tijden heen faam verworven als een vocalist die met zijn klankschildering een ongekende uitdrukkingskracht weet te geven aan zijn stemverheffing. Het is voor een groot deel vakmanschap waarmee hij ver boven de gemiddelde zanger is kunnen uitstijgen. Hij is ook een zanger die muzikanten inspireert technische vernieuwingen en symfonische vormen aan te brengen in het spectaculaire, het overdonderende, de schier bovenmenselijke hoogstandjes waar het Hindoestaanse publiek voor overhoop loopt. De golven van zijn harmonieuze klanken brengen een gevoel van welbehagen teweeg. Zijn klankpatroon is dan ook een gamma van melancholie, pathos en koketterie. In zijn creatieve persoonlijkheid tekent zich een nuchterheid af die uitsluitend voor de zangarbeid in tact schijnt te zijn. Oemar lijkt deze technieken onophoudelijk te blijven vijlen, raffineren en polijsten tot het moment dat hij zich ervan kan vergewissen dat zijn creativiteit de toets van zelfkritiek in voldoende mate heeft kunnen doorstaan.

ImageHet oeuvre van Oemar getuigt van een onverdroten worsteling, afgewerkt met een nauwgezetheid en een onafgebroken schaven en ciseleren van zijn product om tot een ultieme volmaaktheid te komen. Hij beoefent de zangkunst kennelijk vanuit zijn eigen veilig besloten nijverheid. Vele verrassende eigenaardigheden van zijn harmonische vondsten vormen de grondslag voor de vrije ontplooiing van de individualiteit in zijn werk. De rijke gevoelsschakering in zijn vocaal vertegenwoordigt de weerklank van de tederheid en verscheurdheid die Indiase songs veelal in zich dragen. In de door hem nagezongen nummers op de CD: Super Souls, nr. 3, getiteld: Raat ke humsafar en Tere Umide is de krachtige en zinnelijke vanzelfsprekendheid in diepte, klank , kleur en stemresonantie onweerstaanbaar en ontegenzeggelijk. Zijn stemcontouren zijn vloeiend en vervuld van een vurige bezieling. Het is absoluut begiftigd met een overmaat aan temperament, gevoel en balans.

Rabin Gangadin

Reacties
  1. Reply
    Gast
    mei 21, 2007 om 8:24 pm

    :p

  2. Reply
    Gast
    mei 22, 2007 om 12:36 pm
    bientje...

    :grin 😉 :p

  3. Reply
    Gast
    mei 25, 2007 om 8:25 am
    veels te overdreven

    verschrikkelijk geschreven

  4. Reply
    Gast
    mei 26, 2007 om 11:36 pm
    re ;veels te overdreven

    please, doe het even voor het het eventueel beter zou kunnen. Dan pas ben je een goede guru.

  5. Reply
    Gast
    mei 29, 2007 om 9:40 am
    Oemar

    Oemar is een meesterljke na zinger. Niets creatiefs aan.

  6. Reply
    Gast
    mei 29, 2007 om 4:09 pm
    de recensent spreekt:

    Quote:

    Niets creatiefs aan.

    Unquote:

    Hallo, Halloooo,

    Take care of it !

    Bij de beoordeling heb ik mij niet zozeer laten leiden door WAT men zingt maar door HOE
    men zingt.

    Hierbij heb ik meer gelet op:
    * stem-resonantie
    * hoogte en diepte klank
    * kleur
    * timbre
    * affectie

    Een gerenommeerde zanger NAZINGEN kan als basis dienen voor de uitbouw en realisatie van geheel een eigen repertoire.

  7. Reply
    een gast
    juni 27, 2007 om 8:18 pm
    slijm

    ..een demonstratie van de kunst van het SLIJMEN!!

  8. Reply
    een gast
    juni 28, 2007 om 8:12 am
    mening

    De inhoud van dit verhaal is wel goed.

    Alleen de manier waarop het geschreven is belachelijk en onaantrekkelijk. (al snap ik alles wat er staat in moeilijk nederlands).

    Schrijf een reactie


    Let op. Het e-mailadres is niet verplicht maar hou er rekening mee dat deze wel gepubliceerd.

    Register New Account
    Wachtwoord opnieuw instellen