Statistieken analyseren


Een sleutelcomponent van elke website zijn de statistieken. Als men naar de statistieken gaat kijken is het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen het aantal bezoeken en de aantal hits (pagina bezoeken) en waarom juist deze statistieken beide belangrijk zijn.

Logs
Om het verkeer op uw website te analyseren moet u eerst naar uw server logs kijken. Server logs bestaan uit rauwe data, echter hebben de meeste hostingbedrijven een programma die deze data omzetten naar leesbare statistieken. Met deze statistieken kunt u het verkeer, hits en bezoeken op uw website analyseren.

Hits tegen Bezoeken
Veel mensen zijn lui als het gaat om het analyseren van ‘internet’ verkeer op hun website. Zij zijn gewend om de benaming hits te gebruiken, om aan te geven hoeveel bezoekers de website heeft. Dit is niet correct. Het verkeer kan in twee categorieën ingedeeld moeten worden namelijk Hits en Bezoeken.

Bezoeken
Een bezoek is een klik ergens op het Internet naar uw website toe. In uw server logs zal een bezoeker als 1 bezoeker geïnterpreteerd worden onafhankelijk van het aantal bekeken webpagina’s van deze bezoeker. Bijvoorbeeld een klant die een boekenwinkel bezoekt is een potentiële klant onafhankelijk van het aantal boeken die deze klant bekijkt

Hits
Een hit is een klik vanuit uw website en representeert meerdere bezoekers. Wanneer u de server logs gaat analyseren, is een hit het aantal keren dat een bezoeker klikt op links die op uw website staan. Bijvoorbeeld het aantal boeken waar de klant naar kijkt in de boekenwinkel zijn het aantal hits. De vraag is nu welk informatie is belangrijker?

En de winnaar is
Hits en het aantal bezoeken zijn beiden belangrijke gegevens die u moet analyseren. Het aantal bezoeken is belangrijk omdat u wilt weten hoeveel potentiële klanten uw website bezoeken. Echter moet u zich niet alleen focussen op het aantal bezoekers en de hits te negeren.

Hits zijn belangrijk om te bepalen hoe waardevol de informatie op uw website is. Mede omdat hits het totaal aan geklikte webpagina’s representeren, kunt u deze informatie gebruiken om te bepalen hoe effectief de informatie uw website is.

Laten wij ons bij het voorbeeld van de boekenwinkel voortzetten. Stel eens voor dat de klant de boekenwinkel bezoekt en direct naar 1 boek loopt om deze te bekijken. Dit betekend dat deze klant vooraf al wist wat hij wilde. Dit is natuurlijk een ideale situatie maar wat als er duizenden klanten de boekenwinkel bezoeken en allen 1 boek gaan bekijken. De boekwinkel zou dan een probleem hebben en beginnen met analyseren om uit zoeken wat hier aan de hand is. De hits statistieken van uw server of website geven deze informatie ook.

Mocht uw website uit meerdere pagina’s bestaan dan moet u bepalen of de bezoekers klikken op de interne pagina’s. Dit wordt ook wel de diepte van je website genoemd. De makkelijkste manier is om het aantal hits te delen door het aantal bezoekers voor een bepaalde tijd. Dit getal kan u vertellen of de klanten een boek bekijken of rond aan het kijken zijn.

Het analyseren van de website statistieken kan verhelderend werken en uw ogen open doen. De informatie op uw website kan goed danwel slecht, maar nu het probleem gesignaleerd is kunt u stappen ondernemen om uw website te verbeteren (bijv. door meer en betere content op uw website aan te bieden).

Bron: MKB Gaat Online

Reacties
  1. Reply
    Gast
    augustus 26, 2006 om 1:24 pm

    En wat is een page view?

  2. Reply
    Gast
    september 4, 2006 om 2:39 pm

    Aantal bekeken pagina’s dit kan per bezoeker of een totaal aantal pagina dat bezocht is per dag

  3. Reply
    Gast
    oktober 25, 2006 om 2:21 pm

    :sigh

    Schrijf een reactie


    Let op. Het e-mailadres is niet verplicht maar hou er rekening mee dat deze wel gepubliceerd.

    Register New Account
    Wachtwoord opnieuw instellen