Preview Bollywood Film “Black”

Sanjay Leela Bhansali is terug! Hij is regisseur van de film Khamoshi. Na Khamoshi volgde er vele successen zoals Hum Dil De Chuke Sanam en Devdas. Sanjay heeft zijn passie niet opgegeven. Zijn nieuwste film is geïnspireerd door het boek The Miracle Worker. Een goede tentoonstelling, een goed verhaal en een perfecte filmkunst zorgen ervoor dat deze film een verrassing is om naar te kijken.

Het verhaal…;
Bij Michelle McNally (Rani Mukherjee) wordt op 1,5-jarige leeftijd een ziekte geconstateerd. Door deze ziekte begeeft haar gezicht- en gehoorvermogen het en wordt Michelle gehandicapt. Ze raakt hierdoor op jonge leeftijd in een diepe depressie en leeft sindsdien in een duistere wereld vol angst. Ze verliest haar controle op het leven en sluit zich van de mensen en maatschappij af waardoor ze met niemand en niets in aanraking komt. Tijdens dit isolement komt er een leraar op haar pad. Debraj Sahai (Amitabh Bachan), een 48-jarige excentrieke alcohol verslaafde man. Zijn enige doel is om als leraar doofblinde jongeren te helpen. De schooldirecteur is bewust van Debraj’s bekwaamheid en geeft hem de opdracht om Michelle bij haar thuis les te geven. Zonder enige twijfel neemt Debraj deze uitdaging aan. Aangekomen bij het huis van Michelle realiseert Debraj dat de enige manier om haar aan te pakken is door haar te shockeren. Dan begint de levensreis van Michelle en Debraj. Samen overwinnen ze mislukkingen en obstakels en gaan ze op zoek naar ‘het’ wonderbaarlijke moment. Tijdens deze reis ziet Michelle iets. Iets wat bij normale mensen tekortschiet om te kunnen waarnemen. Ze zag en hoorde haar ‘God’ en wandelde met hem naar het pad van het licht.

Black

Sanjay, Amitabh en Rani
Samen zijn ze erg verontwaardigd over de reacties van de film Black. De media en de Indiase bevolking prijzen deze film zeer hoog. Sanjay, Amitabh en Rani wilden elk hierover hun eigen ervaring aan het publiek delen.

Amitabh Bachan; "Ik heb nooit tevoren zoiets als dit ervaren. Het is net alsof ik een beginnende acteur ben. De positieve woorden en de lof die ik voor Black heb gekregen heeft me verjongd in jaren. De reacties zijn overweldigend. Ik kan in woorden niet uitdrukken hoe gelukkig dit mij maakt. Toen Shah Rukh mij schreef en daarbij vertelde dat hij na het zien van Black mij wilde vasthouden en uithuilen, voelde ik dat ik kon huilen van blijdschap."

Rani Mukherjee; "Er was altijd spanning tijdens de opnames. Sanjay Leela Bhansali is een perfectionist. Als hij bepaalde scènes in gedachten had, wilde hij ze persé waarmaken. En ik wist niet hoe ik dit moest realiseren. Sanjay vertelde dat ik hulp moest vragen aan Amitabh vanwege zijn vele ervaringen. Hij heeft me ontzettend veel geholpen. Wat vooral spanningen opleverde is me inleven in de rol van Michelle Mcnally. Ik vond het erg moeilijk om Michelle op de set te worden. Dit is me uiteindelijk gelukt. Ik ben erg blij dat ik deel heb genomen aan Black. Wanneer ik naar mezelf terug kijk op tv, kan ik niet geloven dat ik Michelle ben. Ik ben op een bijzondere manier beloond."

Sanjay Leela Bhansali; "Ik kan het niet geloven ! De film bevat geen liedjes, dans en geen helden. Het gaat over een doofblind meisje die vecht voor haar waardigheid en haar plaats in de maatschappij. Wanneer je een film maakt waar elk ontwerp honderd procent werkelijk is aan je visie en overtuiging, is er een angst of het publiek en de media dit waarneemt. Black heeft geluk gehad. Het heeft het publiek bereikt. Als ik nu terug kijk, vraag ik mezelf af, heb ik dit echt gedaan?"

Mijn mening
Er zijn maar weinig van zulke films. Natuurlijk kennen we het alledaagse Bollywood verhaal. Meisje wordt verliefd op jongen of omgekeerd en dit is op de één of andere manier niet mogelijk. Black overtreft dit beeld die we van Bollywood hebben. Ik heb stukken van de film gezien. Maar na alle positieve meningen ben ik zeker benieuwd naar de film. Wat voor mij mooi is, is dat de rol niet alleen de artistieke en creatieve uitdrukkingen weergeeft maar ook iets op beeld vasthoudt dat alleen van binnenuit kan komen.

Sangelie