Multiculturele dating


Er is heel wat, nog niet geschreven over multiculturele dating. Ik was het nieuwe jaar begonnen met een date met een mondaine linkse intellectueel die de gehele wereld afreist voor zijn werk. Het gesprek met Adriaan kwam snel op gang. Hij begon mij uit te leggen waar het schuim in mijn koffie verkeerd vandaan kwam. Ik werd meteen richting zijn werk gesleurd, waar we dan ook het merendeel van het gesprek bleven. Hij vertelde ook trots dat hij basisboeken erop na sloeg hoe om te gaan met Japanners in het zakenleven. Waarbij hij dan halverwege de conclusie trok, en het boek gewaagd weglegde, maar zo zijn Nederlanders ook.

Ik kwam niet aan bod. “Ik ga straks nog naar de sauna toe”, zei ik tegen hem. “Wat ben je eigenlijk, toch geen Hindoestaan”, zei hij. “Jawel, dat ben ik wel”, antwoordde ik braaf. “Maar je bent geen typische Hindoestaan”, reageerde Adriaan. “Wat is dan een typische Hindoestaan? Ik weet dat niet”, zei ik met ingehouden irritatie. “Wat zegt jouw handboek erover?”, ging ik door. Het werd stil.

“Leg eens wat meer uit over het Hindoeà¯sme”, zei hij. “Ik weet daar eigenlijk weinig van af”. Het verbaasde me toch telkens weer dat hoogopgeleiden niets weten van het Hindoeà¯sme. Hoe doet iemand dat, de belangrijkste maatschappelijke ontwikkeling New Age missen? Met het nieuwe jaar had ik me ook de rol van onbezoldigde lerares in mijn afkomst afgezworen. Mijn godsdienst en cultuur als gespreksonderwerp in plaats van de mens zelf. Allochtonen doen er hun gehele leven, en zelfs generaties over om in dit land te integreren. En Nederlanders willen altijd gedurende het genot van een kopje koffie tijdens een date een 3 minute instant educatie. Dus ik kwam niet aan bod, maar wel zijn typisch Nederlandse mentaliteit.

Mijn irritaties borrelden hevig van binnen, maar zijn blik was nog afwachtend. Was ik soms een lopende databank dat ik in enkele seconden uit mijn blote hoofd de kern en hoofdlijnen van mijn godsdienst kon uitprinten? Was hij soms zo slim dat hij dat in enkele minuten kon bevatten? Uiteindelijk beantwoordde ik zijn blik met tegenzin, maar gaf hem enige positieve informatie. “Oh, maar dat kennen wij ook van het Humanisme”, was zijn antwoord. Zijn reactie verbaasde me niks; waarom was een Nederlander nooit consequent genoeg om dit ook bij het kastenstelsel te zeggen? Ik raakte nog meer geà¯rriteerd en vertelde hem dat hij zich voor de rest maar moest inlezen.

“Hoe wil je begraven worden?” ging hij onbeschaamd en vol vertrouwen verder. Ik keek hem stomverbaasd aan. “Daar denk ik niet eens aan. Waarom vraag je dat?” “Dan kan ik vaststellen of je Hindoe bent en hoe diep.” Wederom ongegeneerd. Hij keek mij recht aan. Was hij nou getikt? “Geen idee hoe ik begraven ga worden”, antwoordde ik. Zijn kruisverhoor was niet ten einde. “Ik heb er iets tegen om christelijk begraven te worden, dat wil ik na mijn dood absoluut niet”. Dus hij had iets tegen de Kerk. Was zijn probleem nu mijn probleem? Was het de moeite waard om mijn identiteit weg te stoppen om in de smaak te vallen van een egocentrisch type? “Aangezien ik Hindu ben, zal ik wel op zijn Hindoestaans begraven worden. Daar heb ik niks op tegen”, zei ik. “Dan ben je een echte diepe Hindu”, rolde zijn oordeel eruit. Jakkes, hij deed alsof het iets vies was. Rita Verdonk zou hem moeten inhuren als assessment consulent.

Image We moesten afrekenen, en ik trok al mijn portemonnee gezien zijn agressieve Nederlandse mentaliteit. “Zullen we maar de helft doen?”, was zijn aanbod. Moest ik ook nog eens meer betalen dan hij, want hij had geen kleingeld bij zich. Daar bedankte zijn quasi-linkse karakter dan ook nog netjes voor. De alom bekende Hollandse hoffelijkheid, pay Dutch and pay less. Of ik nog een keer met hem mee wou naar de film. Wie was er nu gek?

Na een nachtje slapen stond ik nog steeds met een rotgevoel op. Ik overdacht mijn date met de zelfuitgeroepen mondaine linkse intellectueel. Hij oordeelde over mij op grond van de afsluiting van mijn leven die nog komen moest. Hij wou mij helemaal niet leren kennen maar alleen testen hoe ik als allochtoon in elkaar zat. Triest genoeg kwam ik zulke types vaak tegen die hun ego centraal stelden in hun zelfbevestiging naar allochtonen toe. Hun kijk bepaalde wat en wie je mocht zijn. Maar vooral ook hoe je met je eigen godsdienst en cultuur om moest gaan. Ik vroeg me af hoe een Hindoestaanse man zijn blanke date behandelde. Ik dacht dat zij eerder overladen werden met ons Hindoestaanse vrouwen-eigen ongekende charmes. Ik was nog steeds woedend vanwege mijn gebrek aan gepaste assertiviteit op dat moment. Mijn woede had ik niet getoond. Ik zag het als mijn burgerlijke plicht om hem alsnog van repliek te dienen en enige mondaine beschaving bij te brengen. Dan kon hij terecht claimen dat hij mondain was.

“Het is een privé-zaak en daarom ongepast om iemand te vragen naar zijn toekomstige begrafenis en hem daarop te beoordelen. Je moet maar accepteren dat er mensen zijn met een andere culturele en godsdienstige achtergrond. Zo links was je dus niet.” Ik kreeg een zeikreactie terug die ik gedeleted had, daarvoor had hij gisteren al genoeg kans genomen.

Ik deelde mijn ervaringen met anderen die niet typisch Nederlands waren. Even checken hoe zij er tegenover stonden. Rare vogel. Je had cheers moeten zeggen toen hij naar je begrafenis vroeg. Dus nog iets om op te letten voor de volgende date.

Anita Gopal

16 Reacties
  1. Reply
    Gast
    februari 18, 2007 om 11:57 pm

    Hoi,

    Leuk hoe je je ervaring beschrijft. Tjsa, je moet toch IETS hebben om over te praten tijdens je eerste date. Besides this, ik denk dat iem. tijdens zijn eerste date toch niet helemaal zichzelf is door verlegenheid ed. Is dan niet de gemeende linksheid wellicht ten onrechte beoordeeld?

  2. Reply
    Gast
    februari 19, 2007 om 2:16 am
    aan bovenstaand gast

    ja, dat is waar hoor ik geef je groot gelijk, je moet IETS hebben om over te praten tijdens je eerste date!! Uit haar woorden kan ik opmaken dat hij alles behalve niet-zichzelf was. Hij vroeg en reageerde op een indringende toon.. en! hoe hij de wereld zat heeft rondgereisd moet hij toch allerhande onderwerpen aan kunnen kaarten? Ik denk niet dat het een persoon is geweest die geen sociale vaardigheden bezat. dus je conclusie op het eind is volstrekt misplaats, hij heeft het willens en wetens gedaan, met super zelfvertrouwen, puur om zijn eigen ego veilig te stellen, en dat allochtoonse meid haar achtergrond effe flink onder vuur nemen. date ze nog meer zou ik anita gopal aanraden.

  3. Reply
    Gast
    februari 20, 2007 om 2:35 pm
    Aan bovenstaand gast.

    Jouw kernpunt is dat de persoon met wie Anita heeft zitten date, VeRlEgEn zou zijn. Weet jij uberhaupt wel hoe een verlegen persoon reageert? Klaarblijkelijk niet! Want een verlegen persoon zal alles behalve durven jouw recht in de ogen te kijken, zal alles behalve durven je vol vertrouwen de ene vraag na de andere op je af te vuren. En de manier waarop hij zijn meningen verwoordde: \”Dan ben je een echte diepe Hindu\”, rolde zijn oordeel eruit. Jakkes, hij deed alsof het iets vies was.\”., op een toon alsof hij net een dode rat heeft gezien en geroken, duid alles behalve aan op verlegenheid. Bij het communiceren met een mens kan je gelijk opmaken hoe de gemoedstoestand van een persoon is en uit ervaring weet ik dat een vrouw dat eerder door heeft dan een man. Jouw punt dat ik bezig was te suggereren klopt niet, het komt duidelijk naar voren uit haar verhaal, en ik twijfel niet aan het vermogen van A.G. dat ze zijn gemoedstoestand goed heeft geanalyseerd of niet. Probeer jij maar iets anders uit te leggen, want ik heb je stelling al ontkleed.

  4. Reply
    Gast
    februari 20, 2007 om 5:47 pm
    Ondersta Gast

    Hahah,

    Heb je zoveel tijd over..?

  5. Reply
    Gast
    februari 21, 2007 om 11:46 am
    aan bovenstaande gast

    je kan er ook geen snars meer aan toevoegen heh..

  6. Reply
    Gast
    februari 21, 2007 om 11:46 am
    nog iets..

    het was me een plezier om je mond te snoeren 😉

  7. Reply
    Gast
    februari 21, 2007 om 11:47 am
    Onderstaande gast

    Suggereren over hoe die man zich heeft gevoeld en of hij vragen heeft gesteld met `super zelfvertrouwen` is niet relevant. Het is altijd logisch de optie open te houden dat men tijdens eerste date verlegen kan zijn.
    Een conclusie op basis van verkeerde overwegingen is in dit geval onjuist!

    Anita, ga niet daten, als je wil relativeren. Verschillende mensen geven verschillende reacties, zo ook jouw rare vogel.

  8. Reply
    Gast
    februari 21, 2007 om 12:08 pm
    Ondst gast

    Inderdaad..:)

  9. Reply
    Gast
    februari 23, 2007 om 12:35 am
    allesbehalve verlegen!

    Die man is brutaal. hij heeft een vooringenomen houding ten aanzien van de Hindoestaanse vrouw en haar cultuur en dat was hij even aan het checken. dat doet hij dan ook nog eens op zo een walgelijke, voldane, zelfingenomen manier van kruisje bij elke punt waar hij denkt gelijk in te hebben. Anita, zulke gasten zo snel mogelijk dumpen ! next !

  10. Reply
    Gast
    februari 23, 2007 om 10:25 am

    Omdat iemand de hele wereld afreist al dan niet voor zijn werk,hoeft niet te betekenen dat hij zich ook daadwerkelijk in andere culturen heeft verdiept.Deze man weet niet waarover hij het moet hebben, dus begint hij maar over de afkomst/godsdienst van de columnist.Dit gebeurt wel vaker.Pure armoe vind ik.Overigens is er geen reden voor de columnist om de volgende dag met een rotgevoel op te staan. Ik vind haar opmerking om in zijn handboek op te zoeken wat nu een typische Hindoestaan is briljant.

  11. Reply
    Gast
    februari 25, 2007 om 9:03 pm
    Jay

    Multiculturele dating?! Alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Wat is er tegenwoordig overgebleven van culturele dating? Zijn hindoestanen niet goed genoeg meer voor elkaar? Uiteraard ook weer typisch dat dit artikel door een hindoestaanse vrouw is geschreven. Het is ironisch dat de dame in kwestie zich beledigd voelt door het cultuurbarbarisme van nota bene een blanke linkse intellectueel. Als ze haar culturele bagage belangrijk vindt dan waarom dan uberhaupt met een kaaskop aanpappen?

  12. Reply
    Gast
    februari 27, 2007 om 3:07 pm
    2 Jay

    Eigenlijk heb je ergens toch gelijk.. want als je idd je eigen culturele bagage o zo belangrijk vindt, dan waarom ben je met een cultuurvreemde wezen gaan daten? Geen wonder dat die witte cultuurbarbaar het maar raar vond dat hij met een superduper hindustani te maken had. Want hij zal ervan uit zijn gegaan dat ze 1 van de flexi types was, eentje die je na een date of 2 al het bed in kon lokken.. want.. allochtone meisjes die niet zo zwaar aan hun culturele achtergrond tillen daten met autochtonen. Dat wees zijn ervaring dus uit.

  13. Reply
    Gast
    maart 15, 2007 om 6:48 pm
    Zo lomp
  14. Reply
    Gast
    maart 15, 2007 om 8:09 pm
    Zo lomp

    Die man is lomp!

  15. Reply
    Gast
    maart 20, 2007 om 2:03 pm
    samenwonen is proeftijd...

    Ik ben niet tegen samenwonen, maar ik zie het als een proeftijd. Want als je gaat samenwonen en die partner bevalt niet etc. Dan neem je een andere partner. En zo ga je door tot je de juiste hebt gevonden. Hoe ver ga je… Ik spreek uit ervaring in mijn omgeving, dan heb ik niet alleen over hindostanen. Samenwonen houd wel ik dat je alles deelt met deze persoon. Sommige dingen zijn mij wel erg prive.

  16. Reply
    MJ
    december 5, 2009 om 9:51 am

    Ik vind dat ze leuk schrijft, maar niet meer sinds 2007?

Laat een antwoord achter aan Gast Annuleer reactie


Let op. Het e-mailadres is niet verplicht maar hou er rekening mee dat deze wel gepubliceerd.

Register New Account
Wachtwoord opnieuw instellen