KLM verliest monopolie op lijn Suriname


Paramaribo – Op het ‘gouden’ luchtlijntje tussen Nederland en Suriname ontstaat voor het eerst serieuze concurrentie. Passagiers zullen profiteren van meer capaciteit en lagere tarieven op deze route, die jarenlang het domein was van KLM en de Surinaamse Luchtvaartmaatschappij (SLM). Decennia lang klagen reizigers naar Suriname dat de tarieven door het KLM-monopolie te hoog zouden zijn. KLM en SLM hebben hun lucratieve jointventure op de route tussen Amsterdam en Paramaribo echter moeten beëindigen vanwege de aangescherpte regels voor de mededinging. Dat blijkt het afgelopen weekeinde al te zijn gebeurd. Door een verandering van de mededingingswetgeving in Nederland is het niet langer mogelijk om op dezelfde commerciële wijze te blijven samenwerken zoals KLM en SLM dat de afgelopen dertien jaar mochten doen, laat de KLM weten.

De verbinding mag als gevolg van veranderingen in de luchtvaartovereenkomst tussen Suriname en Nederland per 1 mei ook door andere maatschappijen worden onderhouden. Martinair en Arkefly hebben zich meteen voor een vergunning gemeld en hebben bevestigd op korte termijn ook vluchten te zullen uitvoeren. De komende week vindt in Suriname het laatste bilaterale ambtelijk overleg plaats over het verlenen van de vergunningen. ‘Het is kort dag om onze schema’s nog aan te passen, maar als we de vergunningen krijgen, gaan we ook zo snel mogelijk met die geregelde verbinding beginnen,’ zegt woordvoerder Erik van Doezelaar van Martinair.

Algemeen directeur Steven van der Heijden van TUI Nederland, dat beschikt over een eigen luchtvaartmaatschappij Arkefly, is ook optimistisch. ‘Het ziet ernaar uit dat de toestemming wordt verleend. Dan gaan we minimaal tweemaal per week tussen Amsterdam en Paramaribo vliegen. De laatste jaren hebben we al een redelijk succesvol toeristisch programma naar Suriname ontwikkeld. Niet moeilijk om de vliegtuigen vol te krijgen,’ stelt hij. Over de vliegtarieven valt nu echter nog geen zinnig woord te zeggen. ‘Op de lijnen naar de Nederlandse Antillen is eerder precies hetzelfde gebeurd; dat leidde ook tot lagere tarieven.

De KLM-tarieven zijn overigens buiten het hoogseizoen nu ook al veel lager dan in het verleden,’ aldus de TUI-topman, die met succes al lijnen naar Curaçao en Aruba heeft opgezet. Op operationeel en ondersteunend gebied zet KLM haar samenwerking met SLM onverminderd voort, gebaseerd op zakelijke overeenkomsten voor onder meer vrachtcapaciteit, onderhoud van de Boeing 747 van de SLM en de afhandeling op de luchthaven Zanderij. De beide maatschappijen bedienen nu elk ieder drie keer per week de route Amsterdam-Paramaribo. Tot het herstel van de SLM-jumbo, die op Schiphol door een truck ernstig is beschadigd, vliegt de Surinaamse maatschappij de route met een gehuurde Airbus A330 van IberWorld.

Bron: Dagblad Suriname

Reacties
  1. Reply
    Gast
    april 9, 2006 om 10:58 pm
    Mariska Asmus

    Helemaal geweldig, hopelijk kunnen nu allen die willen vliegen naar Suriname, maar nooit konden gaan vanwege te hoge kosten nu wel gaan. 🙂

  2. Reply
    Gast
    augustus 22, 2006 om 5:00 am
    niet mijn reactie

    niet mijn reactie m. asmus

    Schrijf een reactie


    Let op. Het e-mailadres is niet verplicht maar hou er rekening mee dat deze wel gepubliceerd.

    Register New Account
    Wachtwoord opnieuw instellen