Geprefabriceerde poezie van Ramdas


Van de in Suriname geboren Hindoestaanse dichter Raj Ramdas verscheen bij de Rotterdamse uitgeverstoko Maya, de dichtbundel ‘Waar is zij‘ , welke vergezeld is van een DVD. Het grootste deel van zijn poezie wordt overgebracht door een sprekende aanwezigheid, een nauwkeurige waarnemer die zich graag laat zien. Hij schrijft wat er gebeurt en geeft er zijn oordeel over. Hij beperkt zich weliswaar tot het doorgeven van wat de personages in zijn gedichten doen maar hij blijft verstoken van objectiviteit en afstandelijke waarnemingen. Hierdoor komt hij even onverschillig over als een filmcamera die net zo goed het onzichtbare had kunnen filmen: hij wil niet tonen maar slechts aantonen. Omdat hij de onbuigzame wet van de objectiviteit onvoorwaardelijk negeert, slaagt hij in zijn opzet niet erg.

Kwalitatief zijn de gedichten van Ramdas niet overgeleverd aan de fictieve chronologie en zijn dus ook niet onderworpen aan de wetten van de conventie: symmetrie, alliteratie, metrum etc.

Er wordt door de dichter een vrouw opgeroepen, juister een droombeeld dat voortgekomen is uit zijn vurigste herinneringen, zijn hevigste begeerten dat tenslotte zo aanwezig is in zijn droomzieke poëtische brein dat hij huivert van verrukking ook al krijgt hij geen duidelijk beeld van haar: "gisternacht/ betrad je mijn erf/ klopte op mijn gemoed/ en ging toen heen Kausilia/ Waarom raakte je/ontstemd/ taal noch teken gaf je/ roepen deed je niet/ vergelding/ uit welk leven/ is dit,/Kausilia/ zeg mij toch."

In dit type gedichten kun je zien hoe sterk het imaginaire voor de dichter is. Hij wordt er zo sterk door aangetrokken dat zelfs de evidentie van de werkelijkheid de illusie niet kan beteugelen. De dichter beleeft en vertelt met hetzelfde gemak wat er buiten de personages gebeurt als wat zich in hun verborgen innerlijke afspeelt. Hij verplaatst zich ongehinderd in de tijd waarin hij eerst teruggaat en vervolgens weer een stap vooruit doet. Toch schuilt in zijn buitengewone vrijheid zoveel groter dan die van een personagegebonden verteller ook zijn grootste gevaar: elk willekeur bij het inzetten van zijn onbegrensdheid vermindert de overtuigingskracht van de gedichten.

De lezer zal denken dat de dichter zelf zichtbaar en dominerend aanwezig is in al zijn gedichten terwijl het poëtische materiaal voor zijn ogen wordt geprefabriceerd in welk stadium de gedichten dan ook zijn blijven steken.

Reacties
  1. Reply
    Gast
    april 10, 2005 om 1:55 pm

    jammer vroeger kwam ik regelmatig op jullie site nadat alles vernieuwd is ,is er niks meer interssants aan enige wat mooi is de kleur het oude versie vond ik tenminste beter

  2. Reply
    Gast
    april 10, 2005 om 1:57 pm

    corr.interessant

  3. Reply
    Gast
    april 10, 2005 om 7:34 pm
    fuhrer

    meine lovely dear,

    Do you call diese
    sentence uberhaupt hollandisch.

  4. Reply
    dineshema
    april 14, 2005 om 5:50 pm
    kzoek me ring kn t nietvinde e me vriend

    reactie

  5. Reply
    Gast
    februari 4, 2007 om 4:11 pm
    nix aan

    :cry :cry :cry :cry

    Schrijf een reactie


    Let op. Het e-mailadres is niet verplicht maar hou er rekening mee dat deze wel gepubliceerd.

    Register New Account
    Wachtwoord opnieuw instellen