De gevaarlijke mythe rond seks


Ik beschouw mezelf absoluut niet als een moraalridder, of .– erger nog .– als een prototype CDA-lid die te pas en te onpas loopt te klagen over een gebrek aan normen en waarden in dit land. Natuurlijk heb ik wel een mening over een algemene gedragscode, maar dan nog heb ik niet de behoefte om die anderen op te leggen. Wel om deze te delen, en liever nog om deze te bespreken.

Seks is typisch zo’n onderwerp waar de meningen over uiteenlopen hoe men daar mee om moet gaan. De diversiteit aan meningen is denk ik te wijten aan verschillen in religie, in cultuur, en de actuele tijdsgeest. Immers, gelovigen denken anders over seks (voor het huwelijk) dan niet-gelovigen. Onder de gelovigen zelf worden ook verschillende meningen er op na gehouden, ingegeven door het geloof dat men aanhangt. Daarnaast lijken westerse culturen anders om te gaan met seks en seksualiteit dan de oosterse culturen. En tot slot is de heersende mening over dit boeiend fenomeen toch afhankelijk van de periode waarin deze ter sprake komt. Overwegend conservatisme en overwegend liberalisme hebben elkaar in de loop der jaren afgewisseld, en bestaan in de huidige maatschappij eigenlijk ex aequo naast elkaar.

Recente gevallen rondom verkrachtingen al dan niet in groepsverband hebben mij aan het denken gezet. In hoeverre hebben we het nu nog steeds over incidenten; zeer verachtelijke en mensonterende, die eigenlijk altijd en overal hebben plaatsgevonden? Of is er sprake van een verruwing, of desnoods van een veranderende seksuele moraal of zelfs van een zekere pornografisering van de samenleving? Dat de ontmaagding bij vrijwillige seks op steeds jongere leeftijd plaatsvindt, is dat in deze tijd een logische ontwikkeling? En een gewenste? En in welke mate hangt dit samen met de ogenschijnlijk steeds jonger wordende zedendelinquenten? En misschien wel de hamvraag: in hoeverre is de geweldige mythe die om seks gecreëerd is verantwoordelijk voor hoe men nu er tegen aan kijkt?

Ik heb een tijd terug een aflevering van het VARA/ NPS-programma Zembla gezien met als thema ‘De jungle van de tienerseks’. Nou ben ik zelf niet de meeste ouderwetse denker op het gebied van seks, maar op het moment dat ‘schuren’ met een volstrekt onbekende op een feestje als normaal wordt ervaren, dan begin ik wel te fronsen. (Hoewel deze intieme dans misschien nog relatief onschuldig is.) Op het moment dat een ventje van veertien op de televisie verklaart dat het al te laat is en dat hij niks meer kan doen als een meisje op het laatste moment toch maar besluit geen seks te hebben, dan begin ik met mijn hoofd te schudden. En op het moment dat orale seks niet meer als echte seks gezien wordt, maar als iets gewoons wat je doet naast het zoenen en het strelen, dan sla ik steil achterover. Zeker als deze woorden uit de mond komen van een meisje dat haar Barbie-leeftijd nog maar net ontgroeid is.

Velen wijten deze ontwikkeling aan de televisie en de zogenaamde MTV-cultuur waarin je al vanaf half negen geconfronteerd wordt met blote borsten, billen en uitdagend schaars geklede dansende dames. Ik vind deze gedachte wel erg simplistisch, want waarom zouden jongeren alleen maar de onzedelijke (lees: slechte) manieren van 50 Cent of Paris Hilton overnemen en niet de goede daden van Robert ten Brink of Wendy van Dijk? Er moet toch gewoon iets grondig mis zijn in je seksuele belevingswereld als je jezelf ‘pimp’ noemt van een of ander unit en je ernaar gedraagt? Er moet toch iets niet geheel tot je doorgedrongen zijn tijdens de opvoeding als je via de webcam je nog niet volgroeide borstjes, poenie of piemeltje laat zien aan volstrekt onbekenden?

Misschien zijn mijn zorgen en overpeinzingen onterecht. En misschien betreft het maar een klein aantal jongeren. Maar dan nog, het voelt bij mij in ieder geval niet goed aan. En hoe zit het met onze Hindoestaanse jeugd? Afgaande op het gedrag van een deel van het steeds jonger wordende publiek op feesten en dansavonden hou ik mijn hart vast. De vieze praat op diverse fora van internetsites belooft ook niet veel goeds. Misschien een mooi onderwerp voor mijn goede vriend Narsingh of voor ome Prem?

Mr Big

Reacties
  1. Reply
    Gast
    januari 24, 2006 om 5:17 pm
    Amrish

    De leeftijd wanneer jongeren het doen wordt steeds lager, ze zitten nu al op rond 12 jaar grens. Ik vind het persoonlijk niet normaal.

    In Nederland heb je een heel vrije moraal wat betreft seks. Daardoor is het minder een taboe en gaan jongeren eerder experimenteren. Het heeft ook z\’n voordelen, omdat men er daardoor veiliger mee omgaat. Dit is de Nederlandse mentaliteit.

    Dan heb je nog de negermentaliteit. Van hun is bekend dat het losbandig volk is. Die hebben er een schepje bovenop gedaan. Door de opkomst van de urban is deze mentaliteit meer op de voorgrond komen te staan en raken jongelui beinvloed, die denken immers, hoe wilder, hoe beter. Helaas zijn ook hindoestanen aan deze mentaliteit ten prooi gevallen.

    Normaal gesproken zou een goede opvoeding bepaalde normen en waarden wel moeten meegeven, maar in een open samenleving als de onze wordt de invloed daarvan steeds beperkter. Toch hier ligt uiteindelijk wel de sleutel, want ouders zijn nog steeds de belangrijkste voorbeeld voor hun kinderen.

  2. Reply
    Gast
    januari 27, 2006 om 9:40 am
    MH

    Een benarde situatie als je niet weet dat je eigen kinderen misschien ook zo zijn….

  3. Reply
    Gast
    februari 1, 2006 om 10:56 am

    lul niet

  4. Reply
    Gast
    februari 4, 2006 om 10:12 pm
    sanjali

    hi,
    amrish
    je hebt helemaal gelijk,
    en ben verbaast dat je zo goed erop gereageerd hebt,maar ja

  5. Reply
    Gast
    februari 10, 2006 om 3:32 pm
    rish

    Ik zou zeggen dat de opvoeding bij de deur stopt, zodra een kind de deur uit is doen ze wat zij zelf willen. Voor hun is het meestal een uitdaging om mee te doen.Ik denk dat praten met je kind kan helpen.En erop letten waarnaar je kijkt en met wie hij/zij optrekt.

  6. Reply
    Gast
    februari 22, 2006 om 6:09 pm

    Dat kinderen (want daar gaat het kennelijk om) sexuele gevoelens hebben staat buiten kijf. Daarnaast zijn ze ook nieuwsgierig. De (oorspronkelijke) reden dat kinderen en hun sexuele behoefte taboe is, is ondat men er vanuit gaat dat als men een kind dom houdt, en op andere wijzen er voor zorgt dat het zolang mogelijk niet met sex experimenteert,
    dat het dan ook niet gekwetst zal worden, of erger: in een situatie zal belanden waarin het aangerand wordt.

    Echter, we moeten deze tween dingen uit elkaar houden: 1) aangerand worden en 2) met sex experimenteren.

    Ik zeg niet dat 2 gewenst is, maar het is
    op zichzelf helemaal niet erg of tegen natuurlijk. Als er \’schadelijke\’ gevolgen ontstaat vanwege een ervaringen in de jeugd,
    dan is dat of een aanranding geweest (punt 1), of vanwege de reactie van ouders en naaste familie op een incident
    (en niet het incident zelf).

    Mr Big praat verder over
    veranderingen in de maatschappij. Uiteraard – maar ook ons wereldbeeld is veranderd (zonder dat de wereld werkelijk is veranderd). De grote \’boosdoener\’ is, mijnsinziens, de media: radio en televisie. Gebeurtnissen die vroeger lokaal waren en \’ver van mijn bed\’ zijn nu het gesprek van de dag, met beelden, door het hele land. De media hebben de werking van een vergrootglas:
    zij vergroot de excessen van de maatschappij.
    Zeg nu eerlijk: als U geen tv, radio of krant etc
    had, zou u dan weten dat
    er \”14 jarige meisjes zijn die orale sex niet hoger inschalen dan zoenen\”? Uiteraard niet. Niet alleen zou dat niet bestaan in uw ogen (want u kent niemand persoonlijk die dat zo vindt), wellicht is het slechts een extreem uitzonderingsgeval – op tv gebracht OMDAT dit meisje die mening was toegedaan.

    We dienen daarom ONZE kinderen te beoordelen
    naar wat we van HEN te horen krijgen, en niet
    naar wat de tv ons verteld.
    Als u \”leert\” over UW zoon of dochter via de tv, en
    u uw eisen aan de hand daarvan bij gaat stellen is dat naar alle waarschijnlijkheid onrechtvaring, onjuist, en derhalve averechts op de koop toe.

    Wat mij belangrijk lijkt
    is weten van je kind op tv ziet. Als u samen naar zo\’n programma als \”de tienerjungle\” zou kijken, dan kunt u hem of haar daarna naar hun mening vragen, en de gegeven informatie nuanceren. Op die gegeven mening kunt u dan wel uw regels afstemmen.

    Uiteindelijk kun je niet veel doen, uiteraard. Een goede ouder geeft zijn eigen mening – maar niet vaker dan een maal (en verwacht daar geen (positieve) reactie op). Als je kind je respecteert, dan is iets eenmaal zeggen genoeg – het dringt echt wel door. En tot slot, het is beter als je kind huilend naar je toekomt omdat \”ze wilden het niet eens doen toen we samen onder de douche gingen\”
    dan dat ze u niet durven te vertellen dat ze verliefd zijn omdat ze dan weer een preek kunnen verwachten.

  7. Reply
    Gast
    maart 1, 2006 om 11:38 am
    soeneina

    hey amrish je hebt gelijk hooor ik ben het totaal met je eens!!!

    soeneina

  8. Reply
    Gast
    maart 24, 2007 om 3:37 am
    s

    hi

  9. Reply
    Gast
    april 24, 2007 om 4:40 pm

    :p

  10. Reply
    een gast
    juli 19, 2007 om 3:20 am
    romanaa

    ben et helemaal met je eens, amrish 😉

Laat een antwoord achter aan Gast Annuleer reactie


Let op. Het e-mailadres is niet verplicht maar hou er rekening mee dat deze wel gepubliceerd.

Register New Account
Wachtwoord opnieuw instellen